Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”Det är inte fel att prioritera vardagspendling framför dyra höghastighetsbanor.”

Jag och mina liberala kollegor får dagligen mejl och telefonsamtal från pendlare som är förtvivlade över det kaos som råder i kollektivtrafiken. Ska vi hänvisa dem till att ta bilen de närmaste 20 åren, den tidsrymd det tar innan höghastighetstågen tidigast är i bruk? Det skriver Gilbert Tribo, gruppledare för Liberalerna i Region Skåne.

Hade vi haft en oändlig summa pengar är jag den förste till att välkomna höghastighetståg, skriver Gilbert Tribo (L).Bild: Emil Langvad
Per Corshammar, järnvägsexpert och konsult för höghastighetståg, kritiserar mig och Liberalerna för att vara oseriösa när vi säger nej till höghastighetståg (Aktuella frågor 13/8). Orsaken är att vi prioriterar skåningarnas vardagspendling.
Men vi försöker lösa en ohanterlig situation och politik handlar om att göra prioriteringar. Hade vi haft en oändlig summa pengar är jag den förste att välkomna höghastighetståg. Vem vill inte ha snabba och bekväma transporer till huvudstaden?
I verkligheten finns det en högst begränsad summa pengar som regeringenavsätter för infrastrukturinvesteringar.
Jag håller med Per Corshammar om att det smärtar att se att regeringen och riksdagen och i förlängningen Trafikverket oftast prioriterar Stockholm när det kommer till nya infrastrukturinvesteringar, på bekostnad av bland annat Skåne och andra storstadsområden där behoven är minst lika stora.
Trafikverket beräknar att det kostar minst 230 miljarder kronor att bygga höghastighetsbanor mellan Stockholm, Malmö och Göteborg. Idag finns inte heller någon politisk överenskommelse om när höghastighetsbanorna ska börja byggas, eller vad pengarna till det enorma bygget ska tas ifrån. En inte alltför kvalificerad gissning är att finansieringen av höghastighetstågen skulle äta upp den redan magra budget regeringen har för infrastrukturinvesteringar i Skåne i den kommande 10-årsplanen.
Vad ska hända med de skånska pendlarna under tiden? Redan nu får jag och mina liberala kollegor dagligen mejl och telefonsamtal från pendlare som är förtvivlade över det kaos som råder i kollektivtrafiken. Ska vi hänvisa dem till att ta bilen de närmaste 20 åren, den tidsrymd det tar innan höghastighetstågen tidigast är i bruk? Det om något skapar miljöproblem, olyckor och kaos längs E 6 och de större motorlederna i Skåne.
I Liberalernas valmanifest föreslår vi att de pengar som avsätts till höghastighetsbanor istället ska läggas på att förbättra underhållet av den befintliga järnvägen och att den regionala trafiken i Skåne ska byggas ut.
Liberalerna vill se dubbelspår på sträckorna Hässleholm–Kristianstad, Malmö–Svedala, Malmö–Trelleborg samt Helsingborg–Kristianstad, till en total kostnad av 9,7 miljarder kronor. Vi vill också att utbyggnaden av dubbelspår norr om Helsingborg ska påskyndas.
Superbussar, dubbeldäckare som började användas i Skåne i fjol, ser Liberalerna som ett bra komplement fram till att utökningen av järnvägsspåren har genomförts. Bussarna är dessutom ett alternativ för pendlare som inte bor i närheten av en tågstation. När det gäller superbussarnas miljöpåverkan är det en självklarhet att de, precis som Region Skånes övriga bussflotta, drivs på fossilfri biogas eller biodiesel.
Liberalerna vill även att det ska byggas fler pendlarparkeringar för cykel och bil vid tågstationerna för att underlätta för ökad pendling med tåg.
Per Corshammar kritiserar mig för att ha varit passiv när Trafikverket valt bort Skåne i infrastrukturinvesteringar. Det är ett både befängt och felaktigt påstående. Under våren föreslog Liberalerna att Region Skåne skulle bilda en tvärpolitisk kriskommission med mandat att ta beslut om omedelbara åtgärder för att förbättra kollektivtrafiksituationen i regionen. Om nödvändigt skulle Region Skåne förskottera åtgärderna, i väntan på statliga medel. Att göra så var inget Region Skånes rödgröna styre var intresserat av.
Det är inte fel att prioritera vardagspendling framför dyra höghastighetsbanor. Och i valet mellan höghastighetsprojekt som ligger långt fram i tiden och att få vardagspusslet att gå ihop för skåningen idag, prioriterar Liberalerna vardagspendlarna. Det är att ta ansvar.

Gilbert Tribo

Gilbert Tribo är gruppledare för Liberalerna i Region Skåne.
Läs mer: ”Att hävda att höghastighetståg är ett skrytbygge vittnar om grov okunskap.”
Läs mer: Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen