Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Valet 2018

L: Färdtjänsten har inte fungerat som den ska på länge

Nyligen skulle en kvinna i Helsingborg boka en färdtjänstresa till ett läkarbesök. I 79 minuter fick hon sitta i telefonkö. Sedan Region Skåne den 1 juli tog över ansvaret för beställningsverksamheten för färdtjänst och serviceresor från Taxi Kurir har hon och många andra färdtjänstbrukare i Skåne upplevt en klar försämring med oacceptabelt långa väntetider. Skånetrafikens presstjänst bekräftar att väntetiderna nu är ”mycket längre än förväntat” och att det finns stora inkörningsproblem på den nya beställningscentralen i Hässleholm.
När de styrande partierna i Region Skåne, Socialdemokraterna och Miljöpartiet, fattade beslut om att föra över ansvaret för beställningsverksamheten för färdtjänst och serviceresor från Taxi Kurir till egen regi motiverade ordföranden i kollektivtrafiknämnden Stefan Svalö (S) det på följande sätt:
”Fördelen med att driva beställning mottagningen i egen regi är att vi kan samordna verksamheten bättre och på så sätt stärka kvalitén. Det blir enklare att åtgärda avvikelser och vi kan ge bättre service till våra resenärer.”
Övertagandet av beställningsverksamheten har inte lett till de förbättringar som Stefan Svalö lovade. Tvärtom.
Att Skånetrafiken tar över färdtjänstbeställningar kostar dessutom mellan 10-12 miljoner kronor mer än det tidigare kontraktet med Taxi Kurir. Därtill kommer även startkostnader för lokaler och utrustning för en ny beställningscentral.
En välfungerande färdtjänst är en absolut nödvändighet för en redan svårt utsatt grupp i samhället. Tyvärr har färdtjänsten inte fungerat som den ska på länge. Kvaliteten låg sedan tidigare ofta på en oacceptabelt låg nivå.
Liberalerna har hela tiden poängterat att det ska ställas tydliga kvalitetskrav oavsett vem som är utförare. Färdtjänsten ska inte vara något som politiker ska plocka ideologiska poänger på.
Liberalerna var därför mycket kritiska till att ta över beställningsverksamheten i egen regi när det skulle innebära en ordentlig fördyring, utan att det fanns tydliga indikationer på att kvaliteten skulle höjas. Nu sitter skåningarna där med en ännu sämre fungerade färdtjänst och en kryddad nota på 10-20 miljoner. Det verkar vara priset för Socialdemokraternas ideologiska poänger med färdtjänsten.
För Liberalerna i Region Skåne:
Cristina Glad (L),
andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden
Christer Sörliden (L),
vice ordförande i handikappberedningen
Gå till toppen