Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Valet 2018

MP: Landborgskoppling är inte klimatsmart modern planering

Arkivbild.
Cyklisternas årtionde är här, låt modiga politiker lyssna på forskarna och satsa på hälsosamma städer för gång-, cykel- och kollektivtrafik, inte på hus för bilar ”Ny teknik kan göra Landborgsgaraget omodernt innan det ens är färdigbyggt”.
I Holländska Groningen började förändringen på 1970-talet då politikerna fattade ett modigt beslut och stängde av trafiken i vissa delar av staden. Cityhandlarna protesterade högljutt och lovade enhälligt att lämna staden. Men när biltrafiken begränsades stängde inte affärerna utan handeln blomstrade. Innerstaden är idag i stort sett bilfri och cykling är norm. Cyklisterna har en gräddfil med säkra vägar, företräden, hängbroar, möjlighet att köra mot färdriktningen och cykelgarage vid stationen.
I Sverige utsågs Uppsala till Sveriges bästa cykelstad 2018 och knep därmed förstaplatsen i Cykelfrämjandets granskning av kommunernas arbete med cykelfrågor. Men Uppsala ligger fortfarande efter när det gäller antalet cykelmeter per invånare.
I Köpenhamn cykelpendlar cirka 40 procent av invånarna till arbetet. På morgonen är det köer på cykelbanorna och föräldrarna har börjat köra lådcyklar till dagis. Cyk­lan­det har ökat med 84 procent me­dan bil­trans­porterna minskat med 17 pro­cent. I Eindhoven har en "flytande" cirkulationsplats byggts för cykeltrafik, cyklisterna har separerats i tid och rum från motorfordon. Cirkulationsplatsen har blivit ett nytt landmärke som visar att ”Här cyklar vi och satsar på infrastruktur för cykeltrafik”.
I Helsingborg har behovet av en cykelsatsning i Landborgskopplingen förändrats. Försäljningen av elcyklar har kommit igång, det öppnar nya vyer och fler upptäcker dess möjligheter. Stadens backar är inte längre ett hinder, du tar dig lätt från Miatorp i söder till Pålsjö norr cirka 6,5 kilometer på 15 minuter. Som forskningen visar är cykling ett hälsosammare och miljövänligare transportsätt än bilen. En elcykel kostar en del i inköp men tillsammans med hälsovinster tjänas den in på kort tid. Elfordonspremien gör att den som köper en elcykel får 25 procent av köpesumman tillbaka från Naturvårdsverket.
El-lådcyklar ser vi idag även i svenska städer, som regel är det småbarnsföräldrar som cyklar med barn. Detta är bra för hälsan, avlastar både miljön och den personliga ekonomin samt förbättrar säkerheten utanför dagis, förskola och skola jämfört med idag.
Förutsättningarna för cykling och cykelparkering har ändrats rejält under projektets gång. En tänkt cykelramp blir troligen en rulltrappa för cyklar då en ramp skulle bli för brant, och antalet cykelplatser har halverats. Det finns heller ingen garanti för att kostnaden stannar vid de cirka 400 budgeterade miljonerna, varav en viss del är statligt cykelanslag.
Statliga cykelinvesteringar hör inte hemma i ett bilgarage, det finns klart bättre satsningar än en Landborgskoppling. Men sådana beslut kräver modiga politiker som vågar satsa på hälsosamma städer och på cykel- och kollektivtrafik för en hållbar framtid.

Lena Östholm Munkberg

ordförande Miljöpartiet de gröna i Helsingborg

Thomas Rödin Hulth

vice ordförande Svenska Cykelstäder
Gå till toppen