Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Rakel Chukri: Seriemördare i rosa tangakalsonger

"Glee"-stjärnan Darren Criss spelar mördaren Andrew Cunanan i tv-serien "Mordet på Gianni Versace".Bild: SvT
När Gianni Versace mördades sommaren 1997 var han alla kändisars älsklingsdesigner. 1993 klädde han systern Donatella i en S&M-osande läderklänning med remmar och 1996 draperade han Michael Jackson i en bombastisk guldkostym.
Efter hans död – han blev bara femtio år gammal – cirkulerade en mängd snaskiga rykten, bland annat om hans hälsa. Det är därför inte förvånande att designikonens anhöriga rasade när de förstod att ännu en filmatisering var på gång: Serien ”Mordet på Gianni Versace”, som hade premiär på SVT i somras.
De största stjärnorna i produktionen – musikern Ricky Martin och Penélope Cruz – har dock slagit knut på sig själva för att inte uppröra de anhöriga. Cruz har till exempel haft kontakt med Donatella för att intyga sin vördnad för huset Versace. Vanlig, hederlig omtänksamhet? Absolut. Men även ett bevis på att kändisar fortsätter krypa för modevärldens giganter.
I själva verket handlar serien väldigt lite om Versace, men desto mer om hans mördare Andrew Cunanan. Det är förmodligen en av förklaringarna till att produktionen har fått så splittrade omdömen, nämligen misstanken att regissören Ryan Murphy utnyttjar Versaces namn för att locka tittare till den miljonte true crime-serien i tv-tablån. Det har också varit öppet mål att kritisera dialekt-spektaklet. Seriens italienska kärntrio – Donatella, Gianni och hans partner Antonio – spelas av Cruz som är från Spanien, Édgar Ramírez från Venezuela och Ricky Martin från Puerto Rico. Kaoz, alltså.
Men om man accepterar allt detta, och det bör man, kan man njuta av en bombastisk produktion som är mycket mer än en mordstudie. I centrum finns Andrew Cunanan, makalöst gestaltad av "Glee"-stjärnan Darren Criss. Cunanan är fattiglappen som är besatt av lyx. Han är medelmåttan som inte vill jobba men ändå vara rik. Och han är framförallt en sociopat och mytoman som saknar förmågan att anknyta till andra människor. Han längtar efter att bli respekterad och älskad, men är ihålig och plastig som en uppblåsbar docka.
Cunanan mördade minst fem personer och serien inleds med det sista på Versace. Handlingen berättas baklänges och berättarperspektivet växlar fram och tillbaka utan att det blir förvirrat. Allt hålls ihop av Criss som verkar ha insett att han gör sitt livs roll. På pappret är hans karaktär egentligen hopplös. Ena stunden spelar han över, som en kitschig såpaskådis. Andra stunden är han rent av diabolisk. Man kan jämföra det med Robert De Niros insats i ”Cape Fear” – en skurkroll som växlar mellan att vara skrattretande och skrämmande.
Det här är uppenbart den tvålfagre Criss stora genombrott, och flera scener är en ren njutning att se. Som i avsnitt två där han dansar och åmar sig, endast iklädd rosa tangakalsonger, innan han med ett språng attackerar sitt offer som lindats in i silvertejp på sängen.
Excentriska mördare lockar alltid. Dilemmat är självklart att gestaltningen ofta blir platt. I det här fallet framställs Cunanan som en psykologisk gåta. Hur blev han seriemördare? Efter sju av nio sända avsnitt utmålas hans nervvrak till mamma som boven. Det är en tröttsam stereotyp – den hysteriska modern och den homosexuella sonen som har en incestuöst nära relation. Lex ”Psycho”.
Men det är varken psykologi eller kriminologi som främst intresserar regissören. Målet är snarare att skildra USA:s ingrodda homofobi. Från poliserna som på morddagen behandlar Versaces partner som en manlig prostituerad till arméns förnekande av homosexualitet.
Serien gör det också tydligt att Gianni Versaces liv hade kunnat räddas. FBI och polisen gjorde taffliga försök att stoppa Cunanan, men det var som att de förvirrades och äcklades av att seriemördaren var homosexuell. Flera av de mördade blev offer i dubbel bemärkelse. De berövades först livet och sedan blev deras sexuella läggning förnekad av deras familjer.
Det kanske låter som att upplägget skär sig – en serie som vill vara Vogue-glammig och samhällskritisk på samma gång. Men resultatet känns genuint. Förmodligen för att ämnet engagerar ensemblen. I det djupt konservativa USA är såväl kända som okända människor rädda för att komma ut. När Ricky Martin intervjuades om serien i tidningen QX fick han tårar i ögonen. Han pratade om att det dröjde ända till år 2010 innan han kom ut. Fram till dess hade han gömt sina pojkvänner från offentligheten, som om de vore pestsmittade. Att medverka i ”Mordet på Gianni Versace” är hans revansch. Men det är talande att det fortfarande finns så få öppna Hollywoodstjärnor att de knappt skulle räcka till att besätta en hel serie.
”Mordet på Gianni Versace” är den andra säsongen av American Crime Story. Säsong 1 handlade om OJ Simpson-rättegången. Sju avsnitt, av tio, finns på SVT Play.
Gå till toppen