Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Med andra ord

Läsarbrev: "För en trovärdig miljöprofil bör SJ återgå till något sätt att flytta andra än affärsmän."

Thomas Higgins:
Mycket av innehållet i Per Corshammars inlägg på Aktuella frågor (13/8) är korrekt, men det han skriver att cykel och barnvagnar ryms väl på tåg vittnar om att han inte har någon egen erfarenhet av att forsla cykel eller barnvagn på tåg i Skåne. Dessa har naturligtvis lägst prioritet på de fåtal platser där rullstolsburna och permobilanvändare också ska vara. Det finns dessutom bestämmelser som förbjuder vanliga tillbehör för att ta med barn: cykelsläp, tolkcykel eller trehjulingar.
På SJ-tåg har cykel- eller barnvagnstransport inte varit möjligt (förutom extremt ihopfällbara cyklar) på minst 25 år. Barnvagnstransport förutsätter att barnvagn är av typ transportmodell och att den som bär in den kan bära den på huvudet inne i kupén till mellersta delen av vagnen.
För en trovärdig miljöprofil bör SJ återgå till något sätt att flytta andra än affärsmän och -kvinnor med en dator och iphone. Snälltåg tillåter inte cyklar på tåget. Tyvärr medför ovanstående förbud och inskränkningar att tågtransport inte är smidigt eller ens möjligt för till exempel semesterresa eller turistresa och ökar den stora strömmen på vägarna av bilar och camprar med påhängda cyklar.
Bengt Nordh:
Nej, Per Corshammar, höghastighetståg behöver inte bli ett skrytbygge. Men var sak har sin tid. Tyvärr finns det mycket gammal försummelse kring underhåll av järnvägsnät och tåg. Som konsult pratar du i egen sak om en framtida transportlösning. Vi resenärer vill ha ett system som fungerar nu i vardagen. Hur ofta har du blivit stående på linjen eller på någon station utan någon information? Missat dina anslutningar? Missat att komma tid?
Problemen måste först lösas i det system vi har. Jag älskar våra fina regiontåg och X2000 är ju underbart när det håller tiden. Tyvärr ligger problemen mycket i den struktur som nu finns efter SJ:s uppdelning. Vad gäller E6 är nog det viktigaste att få bort en stor del av lastbilstrafiken på morgnarna samt att de som kan pendla med tåg istället för bil har ett pålitligt system. Att tro allt löses med ett höghastighetsnät är inte seriöst.
Ann-Cathrin Jönsson, docent, specialistsjuksköterska:
Mats Skogkärs ledare (19/8) om Polisförbundets förslag att öka polisutbildningen med en termin och göra om den till en akademisk högskoleutbildning väcker förvåning.
Här ifrågasätts att en högskoleutbildning skulle bli mer attraktiv trots att den kunde ge möjligheter till nya karriärvägar och därmed kan öka intresset för polisyrket.
Även om ämnesområdet ”polisvetenskap” förekommit gällande studier av polisernas verksamhet torde begreppet kriminalvetenskap passa bra om utbildningen framöver blir akademisk. Det skulle ju också ge poliser nya möjligheter att skapa en karriärstege om det gick att lägga till magisternivå och fördjupning i olika områden som ingår i polisens verksamhet.
Förvånande var också jämförelsen med sjuksköterskeutbildningen med kommentarerna – ”den har nu förlängts … men det har i alla fall inte löst sjuksköterskebristen”.
Den treåriga akademiska utbildningen infördes redan på 90-talet, varefter det även skapades fler specialistutbildningar. Denna förändring förstärkte vården inom områden som behövde fördjupad kunskap och ökade intresset för yrket.
Trenden med tilltagande sjuksköterskebrist är av färskare datum och lär vara relaterad till omorganisationer i sjukvården, minskat antal anställningar och även neddragning av resurserna i utbildningen samt förändrade arbetsförhållanden och arbetstider.
Gå till toppen