Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Min mening

Läsartext: Märkligt att man vid flera nybyggen bara gjort det sämre för cyklister

Det största fiaskot är den nya cykelbanan på Järnvägsgatans östra sida. Vi trodde att man byggde om bland annat för att göra centrum mer tillgänglig för cyklar och väntade oss en cykelbana värd namnet. Det skriver Anders Wihlborg och Karin Fredriksson.Bild: Göran Andersson
Helsingborg sägs bygga för cyklar. Men vi har i Helsingborg inget sammanhängande nät av cykelvägar. Ofta tar de plötsligt slut och man leds rakt ut i trafiken. Och det märkliga är att man vid flera nybyggen bara gör det sämre för cyklister.
Till exempel har man nyligen byggt en ny busshållplats utanför lasarettet. Här fanns tidigare en cykelbana som då bara försvann och nu upphör den tvärt strax innan busshållplatsen.
Under bygget träffade vi en projektledare som hänvisade till cykelvägar genom lasarettsområdet. Vet kommunen inte att där ska man i flera år bygga nytt och under tiden är lasarettets cykelväg avstängd. Det fanns en liten genväg över en parkeringsplats men nu är även den stängd.
Vad är alternativen? Wieselgrensgatan är livsfarlig och utan cykelbana. Kör man runt akuten får man inte cykla i ravinen och kommer inte ut till Bergaliden.
Man har alltså gjort så att alla cyklister, barn som vuxna, måste ut bland bilar och bussar sedan tränga sig fram i rätt fil till Stenbocksgatan. Helt otroligt och åtminstone barnen skickar vi förstås upp på trottoaren.
Lilla Bergaliden byggdes om i somras. Hur passade man då på att förbättra för cykling? Svaret är att det gjorde man inte. Trots att gatan är 10 meter bred blev det ingen cykelbana. I stället är det bilparkering på båda sidor.
På Lägervägen anlades en ny cykelbana, avgränsad endast med målade linjer och några glesa stolpar. På motorvägen sätter man räcken mil efter mil men att inte för cyklister på Lägervägen. Bilar kör på cykelbanan och även här måste vi tyvärr skicka upp barnen på trottoaren.
Det byggs rondeller, t.ex. i korsningen Jönköpingsgatan/Filbornavägen, som man lyckades förvandla till en dödsfälla för cyklister. På Jönköpingsgatan leds man 15 meter före rondellen rakt ut i högersvängande fil för bilar. En häpnadsväckande konstruktion som man också kan se på flera andra ställen. När man kommer på andra hållet är uppfarten till cykelbanan så smal att cykelkärror inte kommer upp. Alla med barn i cykelkärra tvingas ut bland bilarna!
Men det största fiaskot är ändå den nya cykelbanan på Järnvägsgatans östra sida. Vi trodde att man byggde om bland annat för att göra centrum mer tillgänglig för cyklar och väntade oss en cykelbana värd namnet. Alltså bred, rak och med nivåskillnad till gående och bilar. I stället blev det precis som tidigare, en smal bana som bara markerats med lite annan färg eller asfalt. Absolut ingenting blev bättre. Mycket få uppfattar att det är en cykelbana och där vimlar av fotgängare.
Vid Trädgårdsgatan finns nu fem filer för bilar och på den östra sidan denna lilla cykelbana! Det visar tydligt hur man prioriterar.
En följd av detta sönderhackade nät av cykelvägar är att man inte skickar barn på cykel varken till skolan eller träningar utan i stället skjutsas de runt med bil.
Till sist, vid Jacob Hansens hus finns en skylt som anger cykelväg till Kungsgatan. Problemet är bara att det är stopp redan efter 75 meter, vid Kullagatan. Där är gågata både till höger och vänster och rakt fram får man inte heller cykla.
Vi träffade en man som tydligen jobbar med cykelbanor. Han menade att skylten ändå inte är så tokig för man kan ju alltid hoppa av och leda cykeln.
Och det är klart – om man sätter ribban där, att en cykelväg är där man kan leda en cykel, då har vi många fina cykelvägar nästan över allt i stan. Annars har man lite att jobba på.

Anders Wihlborg

Karin Fredriksson

Helsingborg
Läs mer: Skriv på Min mening
Gå till toppen