Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Helsingborgsföretag vill göra hjärtefråga till en god affär

Välj att se annonser när du plockar upp din mobil och samla samtidigt in pengar till en välgörenhetsorganisation. Det är tanken bakom en ny app från Big Heart Sweden med bas i Helsingborg.

Jakob Gelberg är förtjust i uttrycket "många bäckar små gör en stor å". Han anande dessutom vart framtiden skulle bära när han skaffade sin första smarta mobil för mer än tio år sedan.
– Jag tänkte att vi kanske skulle göra något nyttigt av den här ytan som så många människor kommer att se så många gånger varje dag, säger han.
"Intresset för appen har varit stort från användarna, många människor i dagens samhälle är villiga att stötta olika former av projekt och välgörenhet.", säger Jakob Gelberg, vd för Big Heart Sweden AB.Bild: Big Heart
De två spåren samlades senare till ett mer målinriktat arbete som nu resulterat i appen Big Heart. De som laddar ner den får se annonser när användaren tar upp telefonen och aktiverar skärmen eller en app. Annonsvisningarna genererar pengar till användarens konto och går sedan vidare till en välgörenhetsorganisation. Användaren får själv avgöra vilken utifrån de som är anslutna till systemet, för närvarande omkring 25.
– Intresset från användarna har varit stort, många människor i dagens samhälle är villiga att stötta olika former av projekt och välgörenhet. Men det har varit en större utmaning att få med annonsörer och välgörenhetsorganisationer.
Hur blir appen en affär för Big Heart Sweden?
– Vi tar 20 procent av annonsintäkterna. Om vi säljer annonser för 100 000 går 80 000 till användarnas konto, som sedan går vidare till välgörenhet, säger Jakob Gelberg, vd för Big Heart Seden AB.
Idag är åtta personer knutna till verksamheten, flera på deltid.
Appen riktar sig till svenska användare, men är förberedd för ett större område.
– Så småningom ska vi ta oss ut till andra delar av världen. Sedan får vi se hur stora resurser vi har att lägga på det arbetet.
Hur många användare krävs för att appen ska bli relevant?
– Det behövs 10 000 användare i Sverige, då blir vi självfinansierade och det skulle generera cirka tio miljoner kronor i välgörenhet per år, säger Jakob Gelberg.
Gå till toppen