Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Mat & Dryck

Miljön viktigare än priset på fisken

Det är viktigare att fisken är producerad på ett hållbart sätt än att priset är lågt. Viktigast tycks dock vara smak och hälsoeffekter visar en ny undersökning.

Svenskar håller utkik efter miljömärkning på fisk när de handlar i fisk- eller frysdisken visar MSC senaste mätning. Arkivbild.Bild: Leif Jansson
87 procent av fiskkonsumenterna väljer miljömärkta produkter. 34 procent väljer miljömärkta produkter så ofta de kan, medan 53 procent svarar att de gör det ibland, visar en undersökning genomförd på uppdrag av hållbarhetsmärkningen Marine Stewardship Council, MSC. Det är en ökning med sex procentenheter jämfört med för två år sedan, en statistisk säkerställd ökning.
– Det är positivt. Jag tror att fler blivit medvetna, engagemanget för havet har ökat. Inte minst är man oroade för all plast i havet och för risken av överfiske, säger Linda Sörnäs, kommunikationschef för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen till TT.
– Svenska konsumenter är väldigt medvetna om hoten mot fisken och världshaven.
I undersökningen kommer miljömärkningen på femte plats, före priset som placeras sexa när det gäller viktiga faktorer vid köp av fisk. Det viktigaste anser konsumenterna vara smaken och fiskens hälsoeffekter.
– Att hållbarhet kommer så högt som på femte plats och att det anses mer betydelsefullt än priset, det är anmärkningsvärt, säger Linda Sörnäs.
I en internationell jämförelse är medvetenheten om MSC-märkningen i Sverige hög. Sverige ligger på fjärde plats bland de undersökta länderna. 54 procent säger att det känner till och har sett märkningen, en ökning med 4 procentenheter sedan mätningen 2016. Bara Schweiz, Österrike och Tyskland har högre siffror.
– Kännedomen om miljömärkningen har ökat. Vi har bland annat haft flera informationskampanjer för att öka kunskapen. säger Linda Sörnäs.
Marine Stewardship Council (MSC) har ställt frågor om synen på fisk, fiske, hållbarhet, miljöhot och miljömärkning till 1 450 svenska konsumenter under tiden januari 2017 till januari 2018.
Fakta

18 900 svarade

Undersökningen genomfördes i 22 länder: Australien, Österrike, Belgien, Kanada, Kina, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Nederländerna, Norge, Polen, Singapore, Sydafrika, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien, USA och Nya Zeeland.

Sammanlagt deltog 18 900 personer i undersökningen. Frågorna har ställts från januari 2017 till januari 2018.

Bland annat visar undersökningen att 71 procent av svenska fiskkonsumenter anser att de genom att köpa miljömärkta produkter bidrar till att säkerställa att det kommer att finnas fisk för framtida generationer,

Källa: MSC:s konsumentundersökning 2018

Fakta

MSC

Marine Stewardship Council (MSC) är en internationell organisation som arbetar för miljömärkning av fisk och skaldjur. Miljömärket visar att fisken kommer från livskraftiga bestånd och har fångats med minimal inverkan på havsmiljön.

Fakta

De 10 viktigaste faktorerna när svenskar köper fisk och skaldjur

1. Smaken

2. Hälsoaspekterna

3. Att den är säker att äta

4. Att den är färsk

5. Att den är miljömärkt eller miljövänlig

6. Priset

7. Att den inte är genmanipulerad (GMO)

8. Att man vet var den kommer från

9. Att arbetsvillkoren är schysta

10. Att den är enkel att tillaga

Källa: MSC:s konsumentundersökning 2018

Gå till toppen