Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Huvudledare

Ledare: Vinn på egna politiken, inte andras fel.

Löfven och Kristersson i SVT.Bild: Henrik Montgomery/TT
Slutspurten har börjat. Med bara en vecka kvar till valet gör partierna sina sista ryck för att vinna röster. Det är mycket som står på spel. Enligt Ipsos är nästan en miljon väljare ännu osäkra på hur de ska rösta.
Hur kommer det återstående kampanjandet att se ut?
Mycket tyder tyvärr på att det kan bli en ganska smutsig historia.
För yttrandefriheten var det sorgliga scener som utspelade sig i Malmö på fredagen. När Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson talade på Stortorget tystades han stundtals av burop och busvisslingar. Det finns förvisso mycket att invända mot SD:s budskap i sak, men som också Åkesson påpekade:
"Vi har demokrati i det här landet."
Då måste alla partier få komma till tals. Och bemötas med bättre argument, inte tystas.
Till slut kokas allt ned till vad partierna säger – inte minst då om varandra. I en tid när landet utsätts för påverkanskampanjer utifrån, med smutskastning och rena lögner, är det särskilt viktigt att partierna försöker hålla sig till sakliga och renhåriga argument.
Det har inte saknats exempel på motsatsen under valrörelsen så här långt. I SVT:s partiledarduell på fredagskvällen hävdade Stefan Löfven (S) åter att alliansen vill sänka skatten för 100 miljarder kronor. Som Ulf Kristersson (M) påpekade stämmer inte det; Löfven fick siffran genom att lägga ihop samtliga allianspartiers skatteförslag – som om de aldrig avsett att förhandla sinsemellan vid utformning av en gemensam budget.
Överhuvudtaget tycks det bli allt mer negative campaigning. Häromdagen uppmärksammade Expressen hur Socialdemokraterna i Stockholm köpt riktade annonser på Facebook som ifrågasatte trovärdigheten hos C och L. Budskapet var att det inte går att lita på de två liberala partiernas besked om att inte ge SD inflytande över en alliansregering.
Ett lågvattenmärke.
På lördagen lanserade S en annonskampanj om den SD-politik som riktar sig till kvinnorna.
"Kännedomen om det här är låg", framhöll utrikesminister Margot Wallström (S) vid en pressträff. Det kan stämma – och SD bidrar inte till mer jämställdhet. SD har också byggt hela sin kampanj mer på ett peka på andras "brister" än sina egna förslag. Ändå vore det snyggare av S att lyfta sina egna förslag än att försöka sänka motståndarnas.
Enligt uppgifter till Aftonbladet ligger också Moderaterna i startgroparna för en negativ kampanj. Udden sägs vara riktad mot Socialdemokraternas integrationspolitik.
"Vi ser en tydlig svaghet i deras politik", säger en källa inom M.
Lockande, förstås, men återigen: det värdiga vore att fokusera på styrkan i den egna politiken, inte svagheten i motståndarnas.
Med tanke på polariseringen och all svartsyn och misstro mot politiker som florerar bland väljarna borde partierna göra sitt yttersta för att avsluta valrörelsen i positiv anda. Smutsen stänker på alla inblandade. En tuff debatt är befogad, men att tala illa om andra är ett ynkligt sätt att söka förtroende för sin politik.
De sista stegen mot valdagen bör vara värdiga. Den är trots allt en högtidsstund för landets demokrati.
Gå till toppen