Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Alice Sara Ott imponerade med hypnotiskt pianospel

Alice Sara Ott

KONSERT · KLASSISKT. Dunkers kulturhus, Helsingborgs pianofestival, 2/9.

Alice Sara Ott. Arkivbild: Jonas Becker.
Årets upplaga av Helsingborgs pianofestival har bjudit på både gamla och nya bekantskaper. Men gemensamt för dem alla är den höga klassen på musicerandet, såväl konstnärligt som tekniskt. Att pianofestivalen har lyckats hålla denna höga standard under så många år är verkligen imponerande.
Den avslutande konserten på söndagen var inget undantag. Den japansk-­tyska pianisten Alice Sara Ott hade satt samman ett lika genomtänkt som fascinerande program med skymningen som röd tråd. Det gav henne möjlighet att framföra populära stycken som Chopins Nocturne Ess-dur op 9:2 och Debussys "Clair de lune" ur "Suite bergamasque", samt Ravels virtuosa mästerverk "Gaspard de la nuit".
De två förstnämnda styckena tolkade hon med enkel fräschör. Det fanns inget av slentrian i framförandena. Det vilade istället en känsla av självklarhet över dem.
Att Alice Sara Ott behärskar de mest svårspelade verken i piano­litteraturen stod också klart. Yttersatserna i "Gaspard de la nuit" bjöd på bländande spel i den högsta klassen. Men det var faktiskt i mellansatsen som hon imponerade mest på mig. Att kunna spela den så hypnotiskt var en riktig bedrift. Hon fick den envist upprepade tonen att stanna kvar i centrum för ens uppmärksamhet, oavsett vad som hände i övrigt.
Samma koncentrerade lugn fanns också i "Gnossienne nr 1 och 3" och "Gymnopedie nr 1". Erik Saties ibland sönderspelade stycken tolkades med en återhållsamhet som paradoxalt nog laddade varje ton till bristnings­gränsen.
Konsertens dramatiska höjdpunkt blev Chopins g-­mollballad. De stora svängningarna mellan det innerligt sångbara och de väldiga kulminationerna svepte med sig lyssnaren på våg efter våg. Pianisten förlorade inte det långsiktiga målet ur siktet, utan höll ihop stycket som helhet.
Detta var första gången Alice Sara Ott gästade Helsingborgs pianofestival. Vi får hoppas att det inte är den sista. Det här var ett besök som sannerligen gav mersmak.
Gå till toppen