Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Bil & Trafik

Taxi värsta fartsyndarna

De är proffs på att köra, men dåliga på att följa hastighetsgränserna. Yrkesförarna kör ofta för fort, och värst är taxichaufförerna, enligt en färsk undersökning från Folksam.

Försäkringsbolaget har undersökt hur yrkesförarna sköter sig när det gäller hastighetsbegränsningar. Uruselt, visar det sig.
– 58 procent av yrkesförarna kör för fort, säger Emma Engström, forskare vid Folksam som ligger bakom undersökningen.
Under april, maj och juni gjordes 4 315 mätningar på olika vägsträckor i Stockholm och Uppsala med lasermätare av samma typ som polisen använder. Mätningen avsåg bara yrkestrafik, och fordonen identifierades med hjälp av företagens loggor på bilarna.
– Vi har tittat på olika branscher, och även på olika företag, säger hon.
Det visar sig att taxichaufförerna är de värsta fartbusarna, följda av återvinningstransportörerna och bud- och logistikförarna.
– En av tre taxichaufförer körde mer än 10 kilometer för fort på 30-sträckor. Det är särskilt allvarligt, eftersom de ligger nära skolor och förskolor.
Folksam har gjort samma undersökning tidigare, och det visar sig att andelen fortkörare bara ökar. Ett tecken på att respekten för hastighetsgränserna minskar, enligt Folksam.
Frågan är vad som kan få yrkesförarna att hejda sig.
– Vi förespråkar certifieringen ISO 39001, som avser trafiksäkerhet och hållbara transporter. Vi kunde se att av de fem företag som är certifierade körde en av tre för fort, medan siffran var två av tre för de 39 företag som inte var det.
Emma Engström nämner också teknisk utrustning som kan installeras i bilarna, och som kan varna föraren när det går för fort, och dessutom föra statistik över fortkörningarna så att företaget kan ta fartsyndande förare i örat.
Svenska taxiförbundet vill se mer övervakning och fler trafikpolisresurser.
– Informationen om att taxichaufförer kör för fort alldeles för ofta är inte ny. Svenska taxiförbundet har påtalat tidigare att vi tycker att det görs för få kontroller i trafiken. Vi i förbundet kan inte vara poliser, men vi ser att det behövs bättre tillsyn, säger Irene Fällström, kommunikationschef i Svenska taxiförbundet.
Visst, förbundet försöker också påverka sina medlemmar att ta det lugnare med farten. Men ytterst är detta en fråga för polisen, enligt förbundet, det gäller både fortkörning och en rad andra tillsynsområden som behöver skärpas upp inom branschen, konstaterar Fällström.
Fakta

Här är fartsyndarna

Taxiförarna sticker ut som de värsta syndarna. 73 procent av mätningarna som avsåg taxibilar visade för hög fart. Hela 82 procent av taxibilarna körde för fort på 30-sträckor.

Återvinningstransportörerna följer därpå, 71 procent körde för fort, liksom 70 procent av bud-, transport och logistikbilarna. 65 procent av byggbilarna fartsyndade. Bussförarna var bättre på att hålla gränserna, bra 40 procent körde för fort.

Mätningarna är gjorda i våras, och omfattar 4 315 fordon.

Gå till toppen