Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Dubbel världspremiär öppnar höstsäsongen på konserthuset

HSO spänner bågen i årets säsongsöppning. Drygt hundraåriga "Pierrot Lunaire" framförs för första gången av en hel symfoniorkester. Kompositören Emmy Lindström sätter tonen för spelåret med att spegla det historiska verket i nyskrivna "The Lost Clown".

34-åriga Emmy Lindström tonsätter HSO:s spelår.Bild: Emil Jonasson
– Det är ett väldigt stort uppdrag, som en lång symfoni uppdelad i 21 satser, säger Emmy Lindström om att tolka den österrikiske tonsättaren Arnold Schönbergs banbrytande verk "Pierrot Lunaire".
Melodramen är en tonsättning av 21 utvalda dikter från 1912 som kom att bli en milstolpe i den moderna musikhistorien. En frigörelse från de traditionella mönster som fram tills dess präglat den klassiska musiken.
Drygt hundra år senare genomgår Helsingborgs symfoniorkester en radikal förnyelse. Kompositören Emmy Lindström har fått i uppdrag att sätta tonen som ska genomsyra spelåret 2018/2019. Hennes nyskrivna verk "The Lost Clown" tar Schönbergs storslagna orkestersvit in i nutiden – och följer årets tema om konsten att vara människa.
– När jag först satte mig med projektet var jag lite hämmad och omskakad. Herregud, vad ska jag göra av det här? Men den känslan drabbar nog många som jobbar med skapande, innan man vet vilka trådar man ska dra i, säger hon.
Att tolka ett verk där samtliga satser ska fungera var och en för sig – med en egen dramaturgi under en till ett par minuter – men också tillsammans som en helhet är en utmaning som heter duga.
– Jag har inte varit med om det förut. Men det är så himla roligt. HSO är väldigt nyskapande och vågar prova nya grepp. Den äldre, klassiska musiken behöver vändas och vridas på.
Vinterns USA-turné svetsade samman symfoniorkestern. Nu går de en ny säsong till mötes på hemmaplan.Bild: Britt-Mari Olsson
Varje nyskrivet stycke är döpt till motsvarande i Schönbergs verk. Emmy Lindström liknar ramarna vid sudoku har också använt sig av samma taktarter och antal takter som ursprungsverket. Men där upphör också likheterna, menar hon.
– Utöver det gör jag nästan tvärtemot. Jag speglar genom att vara lite avvikande. Schönberg var en föregångare som utmanade den klassiska tonaliteten med dur och moll. Han blev ifrågasatt för det. Jag utmanar genom att skriva väldigt tonalt, mycket mer än vad många tonsättare gör i dag. Det får inte enbart bli en parafras på Schönberg, jag måste lägga in Emmy Lindström i det hela.
Den 34-åriga tonsättaren tror att publiken kommer att känna igen lekfullheten i hennes tonspråk. Som gammal violinist och teatermusiker är hon svag för överraskningsmoment och humor.
– Musik måste ha balans, då är humor ett fantastiskt grepp. I ett längre verk behöver det finnas. Några av satserna i "The Lost Clown" är väldigt lekfulla. Det skulle kunna vara en reaktion på att jag tycker att den klassiska musiken varit för allvarstyngd och bakåtsträvande. Så mycket tradition att förhålla sig. Det måste bli roligt också.
Vad har du inspirerats av, förutom ramarna i "Pierrot Lunaire"?
– Jag har alltid inspirerats av texter, till exempel av Shakespeare och Carl Jonas Love Almqvists "Tintomara" och "Drottningens juvelsmycke". Men senast jag skrev min klarinettkonsert var det för första gången som en plats låg till grund för det jag komponerade. Jag hade nyss besökt Hampstead Heath i London, där var otroligt vackert.
Parallellt med jobbet som tonsättare jobbar Emmy Lindström som sjuksköterska inom neonatal- och ätstörningsvården. "En kontrast och ett skönt avbrott", men också något som berikar musikskapandet.
– Det hjälper mig att komma bort från navelskåderiet. Sjukvården ger många fina möten och existentiella diskussioner. Man kommer åt väldigt djupa känslor. Jag tror att fler skulle må bra av den variationen i livet.
Och variation väntas det bli under kommande spelår på konserthuset. Torsdagens säsongsöppning inleder höstens musikaliska resa. Först med uruppförandet av Emmy Lindströms första sats "Moondrunk" i "The Lost Clown", därefter blir det världspremiär för "Pierrot Lunaire" som orkesterverk.
Torsdagens uruppförande av "Moondrunk" är den första av 21 satser i Emmy Lindströms nyskrivna verk "The Lost Clown".Bild: Emil Jonasson
Fakta

Säsongsöppning – Helsingborgs Konserthus

Uruppförande av Emmy Lindströms "Moondrunk" (ur "The Lost Clown") samt Arnold Schönbergs "Pierrot Lunaire" i orkestrering av Faraj Karaev.

Antonin Dvořáks "I naturen", "Othello" och "Karnevalouvertyr".

Medverkande: Helsingborgs symfoniorkester, Sofia Jernberg (sång), Stefan Solyom (dirigent).

Torsdag 6 september klockan 19, Helsingborgs konserthus.

Gå till toppen