Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

En tarotlek för valtider

Sarah Kläpp gräver bland arketyperna och kanske kan hennes tarotlek ge visst hopp i valtider, skriver Johanna Gredfors Ottesen.

Sarah Kläpps ”House of cards”.Bild: Linn Dupont

Sarah Kläpp

KONST. ”House of cards”, Galleri Konsten, Helsingborg, t o m 23/9.

En utställning som heter ”House of cards” - ja precis, som i tv-serien Kevin Spacey fick sparken från i svallvågorna efter #Metoo, en serie som handlar om en amerikansk kongressledamots liv och vedermödor. Politiska spel och strategier - det låter väl lämpligt såhär i valtider?
Men när man kliver innanför dörrarna till Galleri Konsten visar sig serietecknaren och konstnären Sarah Kläpps utställning vara något helt annat. De kort som åsyftas är tarotlekens, och Kläpps tematik är de arketyper som ingår i dess kortlek. De namngivna arketyperna illustreras i en rad grafiska tryck, fyra av dem visas också som stora original. Kläpp är en driven tecknare och varje bild får tyngd och pondus genom hennes säkra linjeföring. De bildliga tolkningarna lägger sig dock väl nära den traditionella bildsättningen, och den konstnärliga bearbetningen utöver det rent illustrativa värdet blir svag.
Däremot utvecklar Kläpp tanken med tarotleken i verket ”Tomorrow, and tomorrow, and tomorrow”, en dagboksroman i serieformat skriven under tjugo dagar med lika många namngivna arketyper kopplade till de olika dagarna. I verket finns ett jag som iklär sig de olika arketypernas egenskaper.
Till varje dag hör ett nytt kort och en beskrivning av dess karakteristik, följt av några ordlösa bildrutor. De lagda korten manifesterar sig i helt vardagliga saker: jaget tvättar sitt hår, dricker te, dansar, ordnar med figurer i ett dockhus och så vidare.
Här blir det ordlösa och enkla som står i kontrast till de överlastade epiteten ett finstämt narrativ, när Kläpp lösgör sig från den snäva tolkningen och bygger vidare, låter temat växa och gör det till sitt eget. Fram träder en nyanserad berättelse som säger något vidare om hur vi försöker ordna våra liv med hjälp av olika strategier.
Här finns också rum för Kläpp att lämna tarotleken i en serie readymades som består av figuriner bemålade med texten ”This too shall pass” och översållade med handsmidda, kraftiga spikar. Såväl uttryck som texter indikerar smärta, och påminner starkt om det med pilar beskjutna helgonet Sankt Sebastian. Lidandets orsak är här okänd, men strategin för att överleva det är tydlig: blunda, stå ut, uttala besvärjelsen och hoppas på att den ska lindra och ge kraft.
Och det är förstås också vad korten kan ge: hopp, tröst och något att fästa sig vid för den som söker. Kanske inte så dumt att ha i valtider i alla fall?
Gå till toppen