Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

”De flesta vill egentligen leva”

Att tänka på självmord är vanligare än många tror – uppskattningsvis en halv miljon i Sverige har haft tankar på att ta sitt liv det senaste året. – De flesta vill egentligen leva, bara inte som de gör nu, säger Filippa Gagnér Jenneteg, folkhälsovetare med egen erfarenhet.

Filippa Gagnér Jenneteg är folkhälsovetare, författare, utbildad instruktör i MHFA (Första hjälpen till psykisk hälsa), och styrelseledamot i Suicidprevention i Väst. Hon är aktuell med boken "Handbok för livskämpar".Bild: Björn Larsson Rosvall / TT
Fyra personer tar sitt liv i Sverige varje dag. Antalet självmord har minskat med 20 procent de senaste 15 åren, men fortfarande handlar det om cirka 1 500 människoliv per år. En pågående tragedi som får särskild uppmärksamhet på internationella Suicidpreventiva dagen den 10 september.
Läs mer: Så ska självmorden i Skåne minska
– Det är långt fler än antalet som dör i trafikolyckor, det här är ett mycket större samhällsproblem, säger Filippa Gagnér Jenneteg, folkhälsovetare och styrelseledamot i organisationen Suicidprevention i Väst.
Hon har själv varit nära att bli en av dem. Precis som för många andra började hon att må dåligt redan i unga år, och i perioder blev den psykiska smärtan outhärdlig. Självmord kändes som den enda utvägen.
– Det var väldigt mycket känslor av hopplöshet och ensamhet. Det kändes som att jag aldrig skulle kunna leva ett normalt liv.
I dag arbetar hon med att öka kunskapen på området. I boken "Handbok för livskämpar" har hon tillsammans med två andra författare – varav en professor i psykiatri – samlat såväl egna erfarenheter som fakta och handfasta tips.
– Att tänka på självmord är ganska vanligt i svåra situationer och många har snuddat vid tanken någon gång. Ändå kan det upplevas som skamfyllt att prata om sina funderingar.
Inom forskningen pratar man om olika riskfaktorer – låg självkänsla, mobbning och arbetslöshet är några faktorer som ökar risken för självmord. Vissa kan samla på sig flera riskfaktorer under livets gång.
– När tankarna blir mer konkreta är det väldigt viktigt att söka hjälp. Den absolut största risken för att tankar ska övergå till handling är när man har en metod, plats och tid uttänkt.
När självmordstankarna blir akuta är det viktigaste – förutom att ta kontakt med någon – att försöka förhala skedet och distrahera sig, säger Gagnér Jenneteg. De allra starkaste känslorna är ofta kopplade till ångest, och kroppen orkar inte hålla samma kraft under en längre tid, förklarar hon.
– Ett sätt kan vara att försöka trötta ut sig själv genom att göra mängder av situps, boxa hårt i en kudde eller dansa intensivt till hög musik. Det kan låta banalt, men fungerar tillfälligt ganska bra.
En vidare strategi som Gagnér Jenneteg förespråkar är att börja reflektera över vad som triggar i gång självmordstanken. Själv fick hon en bra kontakt inom psykiatrin och lärde sig till slut hantera sig själv och sina känslor när det var som mörkast – då blev det inte lika farligt längre.
– Men stödet från anhöriga och vänner spelade också en väldigt stor roll. Som närstående gäller det att inte vara rädd för att göra fel – ställ öppna frågor och visa att du är bekväm med att prata om det.
Fakta

Självmord minskar – men inte bland unga

Antalet självmord i Sverige har minskat med cirka 20 procent under de senaste 15 åren. Trenden gäller dock inte ungdomar och unga vuxna där självmorden legat på samma nivå under en längre tid. Det handlar om cirka 40–50 ungdomar under 20 år varje år. Bland män mellan 15 och 44 år är det den ledande dödsorsaken.

Enligt Folkhälsomyndighetens nationella folkhälsoenkät har cirka 500000 personer haft självmordstankar det senaste året. Cirka 100000 har genomfört självmordsförsök och cirka 1500 fullbordat ett självmord.

Källa: Karolinska institutet, mind.se

Fakta

Hit kan du vända dig om du mår dåligt

SOS Alarm 112

Vid akuta lägen eller vid tankar på självmord, ring alltid 112.

Mind Självmordslinjen 90101

Stödlinje för personer med tankar på självmord. Öppen 06—24 varje dag. Tel: 90101

Chatt: chat.mind.se

Mejl: mejlsvar@mind.se

Vårdguiden 1177

Sjukvårdsrådgivning samt uppgifter om närmsta psykiatriska akutmottagning. Tel: 1177

Webb: www.1177.se

Hjälplinjen

Tel: 0771-22 00 60, alla dagar 13—22.

Webb: www.1177.se/Om-1177/Om-Hjalplinjen/

Jourhavande präst

Tel: 112, alla dagar 21—06

Chatt: Svenskakyrkan.se/jourhavandeprast.

Jourhavande medmänniska

Tel: 08-702 16 80, alla dagar 21—06.

Bris — barnens rätt i samhället

Tel: 116 111, alla dagar 14—21.

Vuxentelefon: 0771-505050, vardagar 9—12

Chatt, alla dagar 14—21: http://www.bris.se/?pageID=189

Spes — Suicidprevention och efterlevandes stöd

Tel: 08-34 58 73, telefonjour varje dag 19—22.

Webb: http://spes.se/

Källa: mind.se

Fakta

Fakta. Vid akut självmordskris

Filippa Gagnér Jennetegs tips:

1. Ta kontakt – nu ska du inte vara ensam. Kontakta vården, en närstående eller någon av hjälpresurserna ovan.

2. Vinn tid – medan du väntar på hjälp kan du försöka:

Lugna dig: Gå i rummet och andas några lugna andetag. Ta en varm dusch eller massera dig själv.

Trötta ut dig: gör så många situps eller armhävningar du bara orkar. Boxa hårt i en kudde eller dansa vilt hemma.

Distrahera dig: Titta på TV, spela mobilspel. Försök rabbla alfabetet baklänges eller baka en kaka. Sjung sånger du kan utantill, storstäda eller lösa korsord eller sudoku.

Fakta

Råd till dig som anhörig

1. Gör någonting nu. Det viktigaste är att du reagerar, tänk inte att någon annan ska göra det.

2. Reflektera över dina egna känslor och skilj dem från den som mår dåligt. Försök att finnas där känslomässigt.

3. Ge tid, visa att du är där och var inte dömande.

4. Fråga om självmord, det är det enda sättet att ta reda på om någon har självmordstankar. Att det skulle väcka den björn som sover är en myt, däremot ska du aldrig lova att bevara någons självmordstankar som en hemlighet.

5. Kontrollera hur länge tankarna funnits genom att ställa följdfrågor, till exempel om personen har tänkt ut hur och när självmordet ska genomföras. Fråga sedan hur du kan hjälpa och stötta personen så att hen kan hitta livsglädje och kraft istället.

6. Bestäm vad ni ska göra i nästa steg, ta hjälp av andra för att uppmuntra personen att skaffa professionell hjälp. Bär inte hela ansvaret själv, tvärtom är det viktigt att du också tar hand om dig själv.

7. Självmordstankar återkommer ofta och be personen lova att be om hjälp när det behövs, det ökar sannolikheten att hen faktiskt för det. Visa ditt engagemang och vilja att förstå. Stanna kvar då upplevelsen av stöd kan vara en hjälp att hantera självmordstankarna.

Gå till toppen