Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

För mycket bak – för lite mat

Elever i särskolan bakar för mycket söta bakverk och lagar för lite mat. Den matlagning som görs är dessutom för avancerad. Den slutsatsen dras i en ny avhandling som läggs fram vid Uppsala universitet.

Elever i särskolan bakar för mycket söta bakverk och lagar för lite mat enligt en ny avhandling.Bild: Hasse Holmberg/TT
– Det verkar finnas en norm om vad man måste lära sig i hemkunskap och det går före elevernas behov, säger Albina Granberg som har skrivit avhandlingen.
Ofta har lärarna en traditionell bild av matlagning, maten ska lagas från grunden och eleverna ska följa recepten. Men det är ofta ett ouppnåeligt ideal när det kommer till elever i särskolan, som är en skolform för elever med begåvningsmässiga funktionsnedsättningar.
– För att följa recepten måste eleverna kunna förstå alla ord, alla uttryck, göra saker i rätt ordning, räkna och mäta. Det kan vara svårt. Så den metoden ifrågasätter jag i allra högsta grad, säger Albina Granberg.
Hon anser att man istället ska utgå från barnens behov och kunskaper. Det kan betyda att barnen lär sig att värma färdiga köttbullar och vispa ihop pulvermos istället för att laga mat från grunden.
– Man ska inte förkasta halvfabrikat för det är kanske den typen av mat som dessa elever kommer att tillaga, säger hon.
Undervisningen har också andra brister, enligt Albina Granberg. Eleverna lär sig mer om att baka än om att laga mat.
– Lärarna uttrycker ofta att det är synd om eleverna som har ett funktionshinder och därför gör man det de tycker om och tycker är gott, säger hon.
– Den här gruppen har lättare för att gå upp i vikt. Att då uppmuntra eller göra mat som man vet är ohälsosam, det kan jag inte riktigt förstå. De ska lära sig som alla andra barn.
Albina Granberg har följt undervisningen i hemkunskap på tre olika grundsärskolor och intervjuat 22 hemkunskapslärare.
Fakta

Hem- och konsumentkunskap

Eleverna ska lära sig att:

planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang,

hantera och lösa praktiska situationer i hemmet, och

värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.

Eleverna i särskolan har upp till fyra gånger så mycket hem- och konsumentkunskap som barn i vanlig grundskola.

Källa: Skolverket

Fakta

Särskola

Särskola är en skola för elever med intellektuella funktionshinder. Särskolan är indelad i en obligatorisk grundsärskola, en frivillig gymnasiesärskola samt särvux. Inom grundsärskolan finns en inriktning (träningsskola) för elever som inte kan följa undervisning i ämnen. Inom träningsskolan utbildas eleverna i estetisk verksamhet, kommunikation, motorik, vardagsaktiviteter och verklighetsuppfattning.

Källa: NE

Gå till toppen