Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Fotofestivalen i Landskrona går på djupet med vår tids ödesfrågor

Världen drunknar, livet raseras. Men fotograferna Gideon Mendel och Marianne Maric tar tillbaka det som gått förlorat, i var sin utställning under fotofestivalen i Landskrona som inleds i dag.

Landskrona fotofestival fortsätter att utmana bildens plats i naturen. Den tio dagar långa fotofesten följer inget tema, men de 120 fotograferna berör ämnen som får utställningarna att haka i varandra.
Utanför Citadellet skymtas två indiska kvinnor med vatten upp till brösthöjd. Vända mot dem står en man, även han omringad av vattenmassor.
Gideon Mendels porträttserie ”The submerged portraits” flyter i vallgraven.
– Det är fantastiskt att få ställa ut så här. Naturens krafter sätter allt ur spel. En stilla dag reflekteras bilderna skarpt i vattnet, säger han.
Gideon Mendel framför en av porträttseriens första bilder, den av Chinta and Samundri Davi från Bihar i Indien som drabbades av översvämningar 2007.Bild: Sven-Erik Svensson
Den brittiske fotografen, född och uppväxt i Sydafrika, har en trettioårig fotokarriär bakom sig. De senaste elva åren har han ägnat åt att följa översvämningar världen över – för att ge ansikte åt klimatförändringarna.
– Utställningen tangerar de stora frågor som vår generation tampas med, säger han.
”Drowning World” består av fyra olika bildserier som skildrar det diffusa hot som den globala uppvärmningen utgör för mänskligheten. ”Submerged portraits” visar människorna bakom statistiken, drabbade som låtit sig fotograferas utanför sina översvämmade hem.
Gideon Mendel blickar ut över vallgraven och förklarar vad det är han vill fånga.
– Det sker en katastrof, folk drabbas, jag reser dit. När vi möts och jag interagerar med människorna händer något. Till en början kan det verka galet, men människorna får översvämningen att bli personlig. Deras blick är hjärtat av hela projektet. Vid ett visst ögonblick framgår det vad allt handlar om.
Betraktaren och de porträtterade möts i samma kris.
Mor och son Terrence och Gloria McKeen porträtterade ett par dagar efter att orkanen Irma dragit in över Florida i fjol.Bild: Sven-Erik Svensson
I serien ”Floodlines” följer fotografen vattennivån innanför huströskeln. Bilderna är exakt sammanfogade, som för att skapa ordning i kaoset alldeles innan vattnet drar sig tillbaka.
– När jag satt i en båt och såg en massa pass flyta förbi fick jag idén till ”Watermarks”. Jag började samla på bilder som följde med vattenmassorna och förstorade upp dem, säger Gideon Mendel och berättar hur fotografierna nästan framkallats på nytt av vattnets påverkan.
Förlorade minnen som familjefoton, examensporträtt och semesterbilder blir till nya.
Gideon Mendel framför förstoringar av vattenskadade bilder i "Watermarks".Bild: Sven-Erik Svensson
– Inte bara människor dör, minnen av deras existens raderas. Här tas de tillbaka och blir till nya minnen av en ny historia, fortsätter han.
Redan som ung bildjournalist i Sydafrika drog Gideon Mendel världens ögon till sig när han följde kampen mot apartheid. Likadant med hans nära dokumentation av aids och hiv, från 1990-talet fram till i dag.
– Det har haft en enorm inverkan på mig och mitt liv. Sedan mitt första möte med sjukdomen har det hänt mycket i och med alla nya mediciner, säger han om bildserien "The Ward" från 1993 som visas i Citadellet.
Svartvita fotografier av mestadels unga, homosexuella män som närmar sig livets slutskede upptar ett helt rum.
– Till slut hade jag inte mer att säga. Då var det dags att lämna över kameran till de som numera lever med hiv och aids. Min roll är inte längre att vara fotograf, men jag ger dem en ram att arbeta utifrån.
Färgfilmen "Through positive eyes" adresserar problematiken i dag. En stor kontrast till "Drowning world", liksom serien "Dzhangal" där bilder av övergivna föremål berättar om livet i tältlägret i Calais.
"Ibland blir jag tagen av polisen. Jag tilltalas av att ta bilder på förbjudna platser", säger Marianne Marić.Bild: Sven-Erik Svensson
Inne i konsthallen konfronterar den franska konstfotografen Marianne Marić sin familjs historia. "Filles de l'Est" är ett personligt sökande efter att återskapa minnen – och riva ner stereotyper. Bilderna är uteslutande av kvinnor, de flesta från forna Jugoslavien där hon själv har sina rötter.
"Tank" av Marianne Marić.Bild: Marianne Marić
Ögonblicksbilder varvas med välregisserade motiv. Marianne Marić drar sig inte för att leva ut. Symbolism blandas med surrealism och kvinnokroppen används som arkitektur.
– Jag fotograferar ofta mina vänner. De till blir levande skulpturer, säger hon och pekar på "Femmes fountains" där en väninna gränslar en fontän på ett torg.
"Femmes fountaines".Bild: Marianne Marić
– Och här bad jag en tjej att kissa på marken där det fortfarande ligger kvar minor. För mig symboliserar det normala kvinnor som reagerar på ett sargat förflutet, säger hon om de ömsom mörka, ömsom livsbejakande porträtten.
Samtliga utställningar i Landskrona fotofestival öppnar klockan 12 under fredagen. Den officiella invigningen hålls i konsthallen klockan 19.30.
Läs mer: Här är hela programmet för tio dagars fotofest
Fakta

Landskrona fotofestival

Sjätte upplagan av fotofestivalen samlar över 120 utställande fotografer i Landskrona mellan den 14–23 september.

Lördag 15 september klockan 15–15.45 håller Gideon Mendel i en guidad visning av sina bilder. Samling vid bron vid Landskrona konsthall.

Söndag klockan 13.30–14.30 samtalar Marianne Marić med Jenny Maria Nilsson i Landskrona Konsthall.

Läs alla artiklar om: Landskrona Foto 2018
Gå till toppen