Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Konserthuskören sjunger för framtiden

Som en av landets två existerande symfoniska körer är de smått unika i sitt slag. Men det gäller att hänga med. Helsingborgs konserthuskör har femtioårsjubileet i sikte och jobbar för att hitta såväl nya öron som röster.

Helsingborgs konserthuskör övar på "Triumfmarschen" ur Verdis "Aida".Bild: Sven-Erik Svensson
Trampa vatten är inget för Helsingborgs konserthuskör. Förra veckan överraskade de likt en flash-mob under kommunfullmäktige i Rådhuset. I helgen gav de proms-konserten "Last night in Lundon" tillsammans med Lundalands filharmoniska orkester i Sparbanken Skåne Arena inför en publik på närmare 2 700 personer.
– Det är just den sortens omväxlande uppdrag som får oss att behålla gnistan, säger Margareta Carlquist.
Margareta Carlquist, körens ordförande.Bild: Sven-Erik Svensson
Själv sjöng hon sig in i kören 2004 och är nu inne på sitt tredje år som ordförande. Tillsammans med Mats Paulsson, dirigent och konstnärlig ledare sedan 1990, jobbar altsångerskan för att ta konserthuskören in i framtiden.
– Vi är rätt unika. Det finns bara två konserthuskörer i Sverige, vår och Göteborgs. Skillnaden är att de har vissa anställda sångare, medan vi gör detta på frivillig basis, säger Margareta Carlquist.
Konserthuskören grundades 1972 av Per Nyrén och är i dag är känd långt utanför kommungränsen.
Deras breda repertoar omfattar symfonisk musik, traditionella körverk, egna produktioner och a capella-konserter, men också större framträdanden i bland annat Danmark tillsammans med Andrea Bocelli och som fullt utklädd operakör på Malmö opera.
– Förra året väldigt hektiskt. Vi hade över 60 sångtillfällen. Inför varje konsert brukar vi ha två, tre rep, så jag vill ge en eloge till alla medlemmar som la ner den tiden, säger Margareta Carlquist och tillägger:
– Kören låter väldigt bra just nu. Vi har hittat rätt klang och har en stor spännvidd.
Mats Paulsson har svarat för det konstnärliga arbetet i kören sedan 1990.Bild: Sven-Erik Svensson
För att kvalitetssäkra sången måste varje medlem provsjunga på nytt vart tredje år. Just nu består kören av ett sextiotal medlemmar. Yngsta sångaren är nyss fyllda 20 år, den äldsta närmar sig 80.
Men att hitta nya, unga röster är långt ifrån lätt, menar Margareta Carlquist. Med det annalkande femtioårsjubileet i sikte har nu kören gått in i en utvecklingsfas, både på sångsidan och till repertoaren sett.
– Det är svårt att hitta ungdomar i Helsingborg som har den tid som krävs. Många flyttar till andra universitetsstäder. Därför jobbar vi hårt med att nå ut och synas, för att fånga upp röster i ett tidigt skede.
Precis som symfoniorkestern satsar konserthuskören på att vara aktiv utanför finrummet.
– Vi har bland annat sjungit på Väla och Drottninghög, i Höganäs och Klippan. Det kan tyckas trivialt, men det är jätteviktigt att inte bara finnas i konserthuset och på sociala medier utan ute i det verkliga livet. Vi vill hitta nya speltillfällen.
Inte minst för att lyfta fram körens egna produktioner, menar Margareta Carlquist. Deras klimatkonsert – som Christoffer Heggelund Bach kläckte idén till efter att ha gått Al Gores kurs i klimatutbildning – är ett sådant exempel.
– Jag började sjunga i kören i samma veva. Vi tog fram ett koncept där vi sjunger vacker musik till hemska naturbilder som visas i bakgrunden. Och så berättar vi om klimatförändringarna mellan musikstyckena, säger Christoffer Heggelund Bach.
– Det blir väldigt fint och starkt. När folk i publiken gråter vet man att man har rört vid en nerv, fortsätter han.
– Den blir bara mer och mer aktuell, säger Margareta Carlquist.
– För oss, som medlare av den klassiska musiken, är det jätteviktigt att vara med i tiden och vara en del av samhällsdebatten. Musik för mig handlar om att uttrycka känslor. Just i det här fallet blir det väldigt mäktigt och provokativt. Vi blir mer än "bara" en kör, säger Christoffer Heggelund Bach.
"Vi blir mer än 'bara' en kör", säger Christoffer Heggelund Bach om körens egna produktion om klimatförändringar.Bild: Sven-Erik Svensson
Vad driver er till att fortsätta sjunga?
– Musiken är fantastisk. Vi jobbar väldigt brett. Men också att det sker ett sånt utbyte mellan generationer. På hur många ställen ser vi det i dag? säger Margareta Carlquist.
Fakta

Kommande konserter

"Lundaland, Last night of the proms" med Lundalands filharmoniska orkester.

6 oktober, klockan 19, Sparbanken Skåne Arena, Lund.

"Mozarts requiem" med Helsingborgs symfoniorkester.

8 november, klockan 19, Helsingborgs konserthus.

Julkonserter

8–9 december, klockan 19, Helsingborgs konserthus.

Gå till toppen