Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Landborgsgaraget blir 100 miljoner dyrare än planerat

När politikerna beslutade att bygga Landborgskopplingen var kalkylen knappt 400 miljoner, nu ligger prislappen på över en halv miljard kronor. Och detta innan man ens börjat bygga.

Landborgsgaraget är tänkt att ligga under Rosenträdgården. Att återställa Rosenträdgården efter att garaget kommit på plats skulle enligt kalkylen kosta 24 miljoner, nu har den summan ökat till 39 miljoner.Bild: Sven-Erik Svensson
Siffrorna som visar att Landborgskopplingen landar på över 500 miljoner kronor presenterades i torsdags på ett styrelsemöte för det kommunala bolaget som ska bygga anläggningen. Beskedet att bygget blir mer än 25 procent dyrare än tänkt slår ner som en bomb i den lokala politiken. Och nu gör de främsta förespråkarna allt för att desarmera bomben.
– Det finns osäkerheter i materialet och vi vet inte säkert hur mycket dyrare det blir, säger Richard Lundberg, M, som är ordförande i det kommunala bolag som driver processen.
– Landborgskopplingen är en investering som betalar sig på sikt med parkeringsavgifter och det viktiga är att vi blir av med bilarna i centrum, säger liberalernas Maria Winberg Nordström.
Maria Winberg Nordström, L, tycker fortfarande att Landborgskopplingen är en bra affär för kommunen.Bild: Sven-Erik Svensson
Det är flera olika delar i projektet som beräknas bli dyrare än vad som presenterades i den ursprungliga kalkylen. Bland annat cykeldelen, själva garaget och jobbet med att återställa Rosenträdgården.
Kristdemokraterna har hittills varit för byggandet av anläggningen men de ökade kostnaderna oroar.
– Jag har inte fått någon officiell dragning av det här, men om siffran 500 miljoner stämmer så är det en klar fördyring som vi måste titta närmare på. Vi vill ju att det ska ligga i närheten av den ursprungliga kostnaden, säger Lars Thunberg, KD.
Centerpartiet, som börjat vackla när det gäller Landborgskopplingen har inte heller sett de nya siffrorna.
Michael Rosenberg och de andra sverigedemokraterna kan dra tillbaka sitt stöd för att bygga anläggningen och då stoppas det.Bild: Tom Wall
– Därför har vi inte kunnat ta ställning till dem, säger Jonny Cato Hansson.
Sverigedemokraternas Michael Rosenberg säger att partiets stöd för Landborgskopplingen kan komma att försvinna.
– Om kostnaderna springer iväg är det inte uteslutet att vi säger nej till det.
Beslutet att bygga anläggningen är redan taget, men det var till priset 389 miljoner kronor. Och Richard Lundberg har tidigare lovat att om det skulle bli dyrare än så kommer frågan upp i kommunfullmäktige igen. Ett löfte som han upprepar idag.
– Om projektet inte håller sig inom ramen ska det självfallet tas upp igen.
Motståndarna till bygget har blivit stärkta i sin uppfattning att Landborgskopplingen inte bör byggas.
Jan Björklund, S, ser inte landborgsgaraget som en lösning på cityhandelns akuta problem. Dessutom är han kritisk till de skenande kostnaderna och kräver att projektet läggs ner.Bild: Tom Wall
– Nu måste vi stoppa det en gång för alla. En fördyring på 100 miljoner är förskräckligt mycket pengar, säger socialdemokraten Jan Björklund.
– Att kostnaderna ökat så mycket visar att bygget borde stoppats redan tidigare, säger Miljöpartiets Marcus Friberg och fortsätter:
– De har plockat bort 300 cykelplatser men trots det har kostnaden för dem ökat med nästan 20 miljoner kronor. Varje enskild cykelplats kostar alltså 270 000 kronor... tänk själv, ett cykelställ för fyra cyklar som kostar en miljon kronor. Det är inte seriöst.
Vänsterpartiet och Ingrid Mattiasson-Saarinen tillhör också nej-sägarna:
– Oavsett vad det kostar är landborgsgaraget en föråldrad lösning på morgondagens problem. Det är ett vansinnigt förslag.
Det som händer nu är att samtliga partier ska informeras om projektets ekonomi och därefter ska experter räkna på kostnaderna för att kunna ge en säkrare bild av hur det ser ut. Sedan kommer frågan sannolikt upp i fullmäktige igen och då ligger avgörandet i Sverigedemokraternas händer.
Om de ändrar sig och säger nej stoppas bygget.
Läs också Den ena garagestriden är den andra lik
Läs också Cyklar och bilar ska dela vägbana ner i Landborgsgaraget
Fakta

Kalkyl vs prognos

Har är skillnaderna mellan det politikerna tog beslut om, kalkylen från 2014 jämfört med dagens prognos för de olika byggdelarna. (Kalkylens siffror först)

Cykel: 64 miljoner - 83 miljoner

Garage: 270 miljoner - 328 miljoner

Rosenträdgården: 24 miljoner - 39 miljoner

Billeplatsen och Hallbergs trappor: 19 miljoner - 34 miljoner

Himmelriksgränd: 6 miljoner - 6 miljoner

Drottning Margaretas gata: 6 miljoner - 12 miljoner.

Summa 2014: 389 miljoner

Summa 2018: 502 miljoner

Gå till toppen