Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Christoffer Robin x 2: Två filmer som kretsar kring Nalle Puh

Annika Gustafsson ser Disneykomedin "Christoffer Robin & Nalle Puh", med Ewan McGregor, och dramat "Goodbye Christopher Robin."
Ewan McGregor spelar den vuxne Christoffer Robin i Disneyfilmen "Christoffer Robin & Nalle Puh".Bild: Laurie Sparham

Christoffer Robin & Nalle Puh

BIO. KOMEDI. USA (Christopher Robin), 2018. Regi: Marc Forster. Med: Ewan McGregor, Hayley Atwell, Bronte Carmichael. Åldersgräns: 7 år. Längd: 1.44.

Goodbye Christopher Robin

VOD. DRAMA. Storbritannien, 2017. Regi: Simon Curtis. Med: Domhnall Gleeson, Margot Robbie, Kelly Macdonald, Will Tilston. Åldersgräns: 7 år. Längd: 1.47.

De två filmerna om Christoffer Robin och hans älskade leksaksbjörn Nalle Puh skiljer sig starkt åt. "Goodbye Christopher Robin" är en traditionellt gjord biografisk barndomsskildring av författaren A A Milnes son med smeknamnet Billy Moon, förebild för böckernas Christoffer Robin som också var hans verkliga namn.
Den andra Disney-producerade filmen med animerade inslag tar sig helt andra friheter i en uppdiktad historia om hur den vuxne, sönderstressade Christoffer Robin (Ewan McGregor) i femtiotalets London får hjälp att hitta sig själv igen av Puh och vännerna Ior, Nasse och Tiger med flera från sjumilaskogen i Sussex.
”Goodbye Christopher Robin” är trots titeln i stor utsträckning berättelsen om en man som lider av posttraumatisk stress efter att ha deltagit i första världskriget. Den populäre författaren A A Milne vill inte fortsätta skriva lättviktiga komedier för teatrarna i Londons West End utan satsar på en antikrigsbok till sin förläggares och societetstokiga hustrus besvikelse. När hon liksom sonens omhändertagande barnsköterska reser bort börjar pappan leka med sonen och hans leksaksdjur, något som blir upptakten till böckerna om Christoffer Robin och Nalle Puh. Deras popularitet resulterar sedan i att Billy Moon under år framöver tvingas leva med ett kändisskap och exploateras hårt av de till synes oförstående föräldrarna.
Goodbye Christopher Robin.
Domhnall Gleeson är utmärkt som den krigströtte, trasige mannen och filmen ger en skrämmande bild av ett brittiskt överklassamhälle, där barnsköterskan förväntas stå för det känslomässiga kapitalet. Här kan man verkligen tala om ”stiff upper lip” och gråt är fullständigt tabu.
Tyvärr hastas slutet fram på ett otillfredsställande sätt och lämnar åtskilliga luckor, då Billy Moon sätts i internatskola, vips kommer ut och tar värvning i andra världskriget.
”Christoffer Robin & Nalle Puh” är däremot en i långa stycken charmerande familjefilm i regi av den mångsidige regissören Marc Forster. Han har svarat för så vitt skilda verk som ”Monster's ball”, ”Flyga drake” och ”Finding Neverland”, den sistnämnda om J M Barrie, författaren bakom ”Peter Pan”.
Christoffer Robin har gift sig, fått en dotter och jobbar stenhårt på ett företag som tillverkar resväskor. Men han försummar familjen och tycks helt ha tappat kontakt med sitt känsloliv. Oväntat dyker hans barndoms Puh upp i en park i London och sedan följer en rad roliga äventyr, bland annat en tågresa till huset och trakten där Christoffer växte upp.
Vi dras in i en sagovärld där dimman står tät och björnen med ”den lilla hjärna och det stora hjärtat” och hans vänner är livrädda för heffaklumpar och teslor. Den animerade dockbjörnen Puh får ett alldeles speciellt uttryck i de små ögonen då han blir ledsen. Ingen kan motstå det och hans filosofiska slutsatser går rakt in i hjärtat hos varje Puh-älskare. Däremot blir de karikerade porträtten av Christoffer Robins arbetskamrater och inte minst den lite dumdryge chefssonen på Londonföretaget onödigt fåniga.
Men filmens slutsats – det vill säga att varje individ måste bevara det lekande barnet inom sig – är lätt att instämma i.
Läs alla artiklar om: Filmfredag 12 oktober
Gå till toppen