Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

A Balkan noir: Bloss utan eftersmak

Malmöregissörens film håller inte, tycker Mattias Oscarsson.

Disa Östrand.Bild: Film Facility

A Balkan noir

BIO. DRAMA/THRILLER. Sverige, 2018. Regi: Drazen Kuljanin. Med: Disa Östrand, Srdjan Grahovac, Johannes Bah Kuhnke. Åldersgräns. 15 år. Längd: 1.15.

Malmöfilmaren Drazen Kuljanin gillar att skjuta från höften. Långfilmsdebuten "Hur man stoppar ett bröllop" (2014) skildrade en tågresa mellan Malmö och Stockholm, och spelades in under de fem timmar som färden pågick. Filmen var ett ojämnt romantiskt drama, men fräscht som experiment.
Lågbudgetfilmen "A Balkan noir" är inspelad under blott sju dagar i Montenegro och Malmö, och är som titeln antyder en hårdkokt historia. Disa Östrand ("Känn ingen sorg") gestaltar en deprimerad och kedjerökande hämnare, på jakt efter den man som rövat bort, och kanske mördat, hennes dotter. Hon får hjälp av en luttrad montenegrinsk kommissarie (Srdjan Grahovac), medan hennes man (Johannes Bah Kuhnke) vill glömma och gå vidare.
Tyvärr hamnar drama och karaktärsutveckling i skuggan då Kuljanin experimenterar vilt med gammal cigarrettreklam, split screen och stilistiska grepp från Tarantino, Lynch och Malick – för att nämna några förebilder. De krystade manéren gör "Balkan noir" till en våldsamt spretig historia som får drag av filmskoleövning. Lägg därtill osannolika situationer, logiska luckor och fyrkantiga repliker som borde varit uppenbara redan på manusstadiet.
Några scener har en krypande obehaglig stämning, och Grahovac har en råbarkad karisma som Kuljanin förvaltar väl. Men filmen håller inte ihop.
Nästa gång hoppas jag att regissören tar lite mer tid på sig.
Läs alla artiklar om: Filmfredag 12 oktober
Gå till toppen