Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Uniti

Skånskt elbilsföretag vacklar om utlovad produktion i Landskrona

För ett år sedan talade skånska Uniti om möjligheter med uppåt 1000 nya jobb i företagets kommande elbilsproduktion i Landskrona. Men det är inte alls säkert att det blir någon större biltillverkning i Landskrona.

Bild: Uniti
Det var i oktober förra året som skånska Uniti bestämde sig för att flytta hela sin verksamhet från Lund till Landskrona. Där skulle företaget börja tillverka sin elbil i elarmaturtillverkaren Thorn Lightings forna lokaler.
Den aviserade flytten skulle inledas omgående och vara helt klar i mars i år. I företagsledningens ögon var Landskrona perfekt.
För ett år sedan spådde Lewis Horne, grundare av Uniti, uppåt 1000 nya jobb till Landskrona där företaget skulle inleda sin elbilsproduktion. Än idag har företaget dock ingen aktivitet i Landskrona.Bild: Uniti
”En idealisk plats för tillverkning och montering av våra produkter”, konstaterade företagets vd och grundare, Lewis Horne, i ett pressmeddelande.
Någon månad senare berättade Lewis Horne för 8till5 att Uniti troligtvis skulle ha 500-1000 anställda i Landskrona inom en treårsperiod.
Läs också Över 1 000 Uniti-bilar redan beställda
Men idag står de tilltänkta produktionslokalerna fortfarande tomma.
Robin Eriksson är marknadschef för Uniti.
– Vi har ingen produktion där just nu, och det har vi inte någon annanstans heller. Vi kan inte garantera att det blir en produktion i Landskrona. Vi för också diskussioner med politiska företrädare i regionen, säger Robin Eriksson, marknadschef för Uniti.
Enligt Robin Eriksson är företaget nu istället i färd med att sätta ihop ett ingenjörslag i engelska Silverstone, som ska vidareutveckla elbilen. Dit har Uniti även kallat till en presskonferens nästa vecka, för att mer i detalj berätta om företagets strategi och produktionsplaner.
Robin Eriksson hintar dock att strategin i stora drag handlar om att fördela produktionen till olika platser i världen.
– Vi siktar på att även ha en produktionsplats i Sverige, och av de platser som vi tittar på är Landskrona högst på listan. Den svenska orten kommer att bli en viktig pusselbit för vår verksamhet i det stora hela, säger Robin Eriksson.
Samtidigt har Uniti även tänkt om rent designmässigt för den kommande elbilen, som ursprungligen var klassad som en tung fyrhjuling som bland annat inte behöver genomgå krocktester. Nu ska man istället satsa på att bygga ett elfordon som kategoriseras som en ”riktig” personbil.
Enligt regelverket måste företaget därför också överge sin utvecklade joystick för styrning av bilen, och gå över till rattsystem.
– Den formella fordonsklassificeringen för tunga fyrhjulingar, L7e, kommer eventuellt att ändras om några år. Det skulle då innebära att det inte blir någon större skillnad mellan den klassificeringen och klassificeringen för vanliga bilar, M1. På så vis framtidssäkrar vi vår produkt redan nu, säger Robin Eriksson.
Den tekniska förändringen kan också leda till att slutpriset blir högre för en Uniti, som tidigare angetts till 145.000 kronor för grundmodellen och knappt 200.000 kronor fullutrustad.
– Jag kan inte kommentera hur den exakta prisbilden kommer att se ut. Men elbilen kommer inte nödvändigtvis att bli ofantligt mycket dyrare, säger Robin Eriksson.
Vad tycker de drygt 3.000 kunderna, som har förbeställt en bil av er, om att eventuellt behöva acceptera ett högre pris?
– De kunder som har gått in i det här tidiga skedet vet att det kan bli olika justeringar under resans gång. Vissa kunder kanske tycker att det är ett problem, andra inte, säger Robin Eriksson.
Läs också 3 000 förbokningar – men lång väg kvar till målet för skånsk elbil
Läs också Fordonsexpert om skånskt elbilsprojekt: ”Det blir tufft”
Läs också Över 1 000 Uniti-bilar redan beställda
Läs också Elbilstillverkare flyttar till Landskrona
Läs också Uniti planerar bygga elbilsfabrik i Malmö – vill ta in en halv miljard
Gå till toppen