Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Skånska elbilen Unitis första fabrik hamnar i Storbritannien

Den Lundautvecklade elbilen Uniti ska börja byggas i Silverstone i Storbritannien. Landskrona kan fortfarande få en fabrik – men utmanas av Trollhättan. Och Unitis Lundakontor är på väg att flytta till Malmö.

Lewis Horne är vd för elbilsföretaget Uniti, som nu satsar på en pilotfabrik i Silverstone. Men Landskrona är inte ute ur bilden.Bild: Tom Wall
För ett år sedan meddelade Uniti att man skulle börja produktionen av elbilarna i Landskrona. Men som 8till5 nyligen berättat så står företagets lokaler i Landskrona tomma, trots löfte om produktion och uppåt 1 000 nya jobb.
Och nu kommer alltså beskedet att det blir i engelska Silverstone, känt för racerbanan Silverstone Circuit, som företagets pilotfabrik placeras.
Tanken är att anläggningen i Silverstone ska vara igång 2020. Redan idag har företaget en utvecklingsfilial där.
Läs också Skånskt elbilsföretag vacklar om utlovad produktion i Landskrona
Unitis vd Lewis Horne förklarar att det finns två anledningar till beslutet att satsa på Silverstone.
Den första är att det finns mycket kompetens i området och i Storbritannien, och att Uniti dessutom kan dra nytta av samarbeten med andra bolag som arbetar med liknande saker.
– Vi skulle verkligen vilja ha vår första fabrik i Landskrona, men en av nyckelfaktorerna vid produktion är specialistkompetens, säger Lewis Horne.
Den andra anledningen är att det finns investerare i Storbritannien som är beredda att satsa på en fabrik. I Sverige har det varit svårare att locka till sig rätt kapital.
– Vi måste agera på ett sätt som gör att vi kan få ut produkten till konsumenterna så snabbt som möjligt och med den kvalitet som vi har utlovat. Helt enkelt få ut bilar på vägarna.
– I Sverige är kapitalmarknaden mer konservativ och det tar för lång tid. Vi har inte mer tid.
Uniti planerar dock att längre fram – när man väl fått igång produktionen i Silverstone – bygga upp lokala fabriker runt om i världen. Lewis Horne nämner att det finns stort intresse i bland annat Mexiko, Australien och Dubai.
Och här kommer Landskrona in i bilden. Tanken är, som planerna ser ut nu, att en svensk fabrik ska leverera Uniti-bilar till stora delar av Europa.
– Det är i Sverige som vi vill producera för den europeiska marknaden. Det är inte särskilt vettigt att göra det i Storbritannien, med brexit, säger Lewis Horne.
– När väl produktionsprocessen har utvecklats i Silverstone är jag säker på att vi kan utbilda folk så att vi får rätt kompetens och kan ha produktion även här i Sverige. Men vi måste såklart få loss kapital.
Landskrona utmanas dock av Trollhättan, och vilken av de två orterna som ligger bäst till kan Lewis Horne inte säga i dagsläget.
Men om allt faller på plats skulle det kunna vara möjligt att börja etablera en eventuell Landskrona-fabrik under 2020, med produktionsstart 2021.
Och trots satsningen på Silverstone tänker Uniti stanna kvar i Skåne. Design, användarupplevelse, marknadsföring och liknande ska fortfarande göras här. Men snart blir det nog en flytt från Lund, där man just nu tillfälligt sitter i lokaler på Arkivgatan, till Malmö.
– Förr eller senare flyttar vi dit. Det är ett större nav för interaktionsdesigners, säger Lewis Horne.
Gå till toppen