Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

När sladden sattes i blev det tyst – nya batterifärjorna invigda

Drygt ett år efter planerat datum invigdes världens första högintensiva batterifärjelinje med stolthet, glädje, pompa och ståt. Firandet fortsätter på lördagen med gratisturer för alla som vill testa färjorna, som nu verkligen går på batteri.
– Vi kommer att sakna teknikerna från ABB. Vi känner dem ju så väl nu, efter två och ett halvt år, sa kapten Jørgen Damgaard med ett skratt.

Drygt hundra gäster hade bjudits in till invigningsturen mellan Helsingborg och Helsingör på fredagen. De gröna batterisymbolerna har länge prytt färjorna. Nu fick de inbjudna se hur de 640 batterierna på varje färja faktiskt fungerade.
Vid invigningen passade HH-Ferries group och Scandlines också på att byta namn till det gemensamma ForSea.
”Det är här det händer”, konstaterade Nordiska Rådets direktör Britt Bohlin när hon och Mattias Landgren, statssekreterare hos infrastrukturministern kopplade ihop sig med Morten Jensen, enhetschef på INEA och den danska innovationsministern Sophie Løhde.Bild: Britt-Mari Olsson
I folkminglet syntes både danska och svenska politiker och näringslivstoppar. Sedan en symbolisk elkabel kopplats samman tystnade högtalarnas falska motorbuller och det blev tyst.
– Som minister är jag van vid att få trycka på röda och gröna knappar, men det är verkligen inte varje dag som jag får trycka på en knapp för att sätta igång framtiden. Nu seglar vi med strömmen istället för mot den, sa Danmarks innovationsminister Sophie Løhde, Venstre.
– Man hör havet, vågorna och måsarna. Det är fantastiskt, sa Britt Dalunde från HH-Ferries styrelse.
– Att vara first mover kan vara frustrerande ibland. Det här har tagit längre tid än vi tänkte. I backspegeln är vi glada att vi vågade ta steget, säger hon.
Nordiska rådets rådsdirektör Britt Bohlin konstaterade att ”det är här det händer”.
– Det här är den mest integrerade delen av hela Norden. Nu blir livsnerven över gränsen en klimatsmart innovation. När andra pratar om att uppnå klimatmålen ser ni till att det händer. Varmt grattis, sa hon.
Talarlistan var minutplanerad som en turtidtabell och många av talarna återkom till samma saker – det är tufft att vara först på bollen och det är här och nu det händer. Nu får andra följa efter.
– På en internationell arena kan Sverige konkurrera med innovationskraft och förnyelse. Hela världen tittar på det här. Du och ditt gäng Johan [Röstin, HH–Ferrries vd] driver på oss politiker och tvingar oss att steppa upp, sa infrastrukturministerns statssekreterare Mattias Landgren, som beskrev sig själv som både turare och bjuvsing.
Peter Danielsson och många av hans kollegor i rådhuset var med på premiärturen. ”Helsingborg ligger i framkant. Det är den här typen av teknikskiften vi måste söka”, säger han.Bild: Britt-Mari Olsson
I folkhavet syntes kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson (M).
– Det här är spännande. Både batterifärjan och det nya varumärket.
Vad tycker du om namnet?
– Jag undrar hur de har tänkt. Det tar nog lite tid att vänja sig, men det finns säkert en tanke bakom. Det behövs en varumärkesförflyttning. Det är en helt unik företeelse att man kan sitta och äta mellan två länder, men man behöver förnya varumärket och sedan fylla det med innehåll. Rätt hanterat kommer det att dra människor till Helsingborg, säger han.
Läs också ”Ska vi tura i morgon? Vi ForSea”
Bakom namnbytet från Scandlines till Forsea ligger Elsa Victorin på byrån Grow och HH-Ferries kommersiella direktör Susanne Kaarnimo-Knight.Bild: Britt-Mari Olsson
HD:s läsare hade hunnit med många lustiga kommentarer kring namnbytet redan innan det blev officiellt under invigningen. Scandlines blir ForSea.
– Vår vision var att ta fram hur ett namn ska kännas. Vi är ju inte bara ett transportföretag utan också en samhällsbyggare och en del av regionen. Vi hade först 300 namn och sedan 20, säger Susanne Kaarnimo-Knight.
– ForSea kom fram tidigt i processen. Det fångar perspektivet på riktigt. Den gröna linjen knyter ihop Helsingborg med Helsingör och är en symbol för hur vi knyter ihop regionen, säger Elsa Victorin.
Ni tror inte att folk kommer att blanda ihop bostadsområdet SeaU med färjorna ForSea?
– Nä det tror jag inte. Det är bara en styrka. Det ser nästan ut som om vi pratat ihop oss, men det har vi ju inte, säger Susanne Kaarnimo-Knight.
Bara batterierna till Tycho Brahe och Aurora har kostat 32 miljoner svenska kronor. De väntas hålla i fem år. ”Men om de gör det vet vi inte än. Ring mig om fem år och fråga”, säger kapten Jørgen Damgaard.Bild: Britt-Mari Olsson
Centrala i omvandlingen till batterifärjan är kapten Jørgen Damgaard och de två chefsmaskinisterna Christian Andersson och Henrik Fald.
Med stolthet bjuder kapten oss upp på taket där de de två containrarna med batterier sitter och teknikrum som omvandlar batteriernas kylvatten till uppvärmning av färjorna. Att omvandla fartygen har kostat 300 miljoner svenska kronor. Bara batterierna har kostat 32 miljoner.
Varför blev utvecklingen så försenad?
– Teknologin är mycket avancerad. Mycket har vi fått lära oss längs vägen, säger Jørgen Damgaard.
Att ladda batterierna på några minuter i varje hamn har varit den stora utmaningen. Emellanåt har det fungerat och emellanåt inte alls. Men nu fungerar laddningen. Fyra dieselgeneratorer har sparats bara för säkerhets skull om batterierna skulle fallera. Men det har aldrig hänt, förklarar kapten.
– Vi hade skannrar för att batteriroboten skulle träffa rätt när fartyget ska laddas. Men de var för långsamma – skeppet hann röra på sig. Så då bytte vi till laser istället. Sedan fick vi problem vid starkt solsken då lasern skulle träffa en reflektor. Den vita färgen på fartyget fick lasern att bara söka runt. När vi kom på det löste vi det genom att måla svart, säger han.
En omvänd överraskning var att det gick snabbare och lättare att installera kilometer med elkabel än man trott. Det många av talarna hållit fast vid bekräftas av kaptenen. Det är en utmaning att vara först.
Dagens nöjdaste uppsyn hade kanske ändå företagets vd Johan Röstin.
– Jag är otroligt stolt och glad. Det är stort att få ha er med och visa att det fungerar. Idag går vi från blått till grönt. Det känns speciellt bra att seniorkapten Jørgen Damgaard och de två chefsmaskinisterna Christian Andersson och Henrik Fald kunde vara med, säger Johan Röstin.
”Jag tycker nog att mina barn är rimligt intelligenta. Men det gick inte att förklara för dem var jag jobbar” sa HH-Ferrries Groups vd Johan Röstin, som förklaring till att hela företaget med Scandlines nu samlas under ett och samma namn – ForSea.Bild: Britt-Mari Olsson
”Jag tycker nog att mina barn är rimligt intelligenta. Men det gick inte att förklara för dem var jag jobbar” sa HH-Ferrries Groups vd Johan Röstin, som förklaring till att hela företaget med Scandlines nu samlas under ett och samma namn – ForSea.Bild: Britt-Mari Olsson
Fakta

Invigning för allmänheten

På lördagen är det invigning för allmänheten, med gratis provturer med både Aurora och Tycho Brahe mellan klockan 10 och 18.

Gå till toppen