Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Landskrona

Mamma fick vänta förgäves på kontaktfamilj – Landskrona får JO-kritik

Mamman utlovades en kontaktfamilj för dottern. Drygt två år senare hade beslutet inte verkställts. Nu får Landskrona JO-kritik för att man inte följer lagen.

I juli 2015 beslutade individ- och familjenämnden i Landskrona att en mamma i Landskrona skulle beviljas kontaktfamilj till sin dotter. Men socialtjänsten lyckades inte hitta någon familj som levde upp till mammans krav eftersom dottern är pälsdjursallergiker.
I mars 2017 gjorde mamman en JO-anmälan där socialtjänstens utredningsenhet fick kritik för att dottern inte hade fått någon kontaktfamilj. Dessutom kritiserade hon en utdragen utredningsprocess.
Mer än ett och ett halvår senare kommer JO:s beslut.
Justitieombudsmannen konstaterar att det visserligen har gjorts vissa försök att verkställa beslutet, och utsetts en kontaktperson, men att det inte är tillräckligt.
– Ärendet synes ha legat utan åtgärder månader i sträck, vilket är anmärkningsvärt, skriver JO Thomas Norling, som anser att nämnden varit alltför passiv i sina ansträngningar.
Dessutom får Landskrona kritik för att ha brutit mot socialtjänstlagen, det vill säga kravet att inom tre månader rapportera alla gynnande beslut som inte har verkställts. Kommuner som bryter mot detta kan även åläggas att betala en särskild avgift.
– Det är en allvarlig brist i handläggningen att nämnden inte rapporterat det inträffade till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, skriver JO Thomas Norling.
Individ- och familjenämnden får därför även kritik för detta.
Varför har då Landskrona misslyckats?
– Det har blivit svårare att rekrytera kontaktfamiljer och familjehem, förklarar Carina Jording, biträdande chef för individ- och familjeomsorgen.
– Det här är en utmaning för hela socialtjänsten. Samhället har förändrats på det viset att inte lika många människor kan eller vill vara kontaktfamiljer och familjehem. Det har blivit en begränsad marknad.
Samtidigt säger hon att det inte ändrar lagens krav.
– Det här är en insats som vi ska kunna erbjuda. Vi har inte fullgjort vårt ansvar att tillhandahålla en kontaktfamilj i det här ärendet.
Varför följer Landskrona inte lagkravet att rapportera till Ivo inom tre månader?
– Det är ett administrativt fel som vi själva får ta ansvar för. Vi ska se över våra rutiner så att det inte upprepas, säger Carina Jording.
Mamman är fortsatt kritisk mot socialtjänstens handläggning, och brist på engagemang. Hon fick aldrig någon kontaktfamilj men har till slut ändå fått hjälp med avlastning för sin dotter.
Även detta har hon fått kämpa för. Efter att en läkare hjälpt henne med remiss till BUP, barn- och ungdomspsykiatrimottagningen i Helsingborg, har det gjorts en utredning av dottern. Den ger henne rätt till stöd med LSS-insatser enligt lagen om särskilt stöd.
– Det känns jättebra att JO ger mig rätt. Hoppas det hjälper andra som har problem att få hjälp, säger mamman.
Gå till toppen