Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Vikarie: ”Vi ses som problem, inte som en hjälp”

Att vikariera är inget problem, tycker några av lärarna på Sandåkerskolan – om man känner eleverna och om man får en planering från den ordinarie läraren.
Men så är det långtifrån alltid. En vikarie på en annan skola vittnar om bristfälliga överlämningar och dålig planering från ledningen.
– Vikarier ses som problemet, inte som hjälpen, säger hen.

Per-Magnus Svensson är lärare i träslöjd på Sandåkerskolan i Häljarp. Men han är precis på väg för att vikariera på en annan lektion. En kollega till honom har redan satt igång den och det är meningen att han ska ta över lektionen när arbetet väl rullar på.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen