Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Salt godis och söta bakverk i helsingborgsk cabaret

Bild: Britt-Mari Olsson

Aphrodite – the Burlesque Extravaganza

Cabaret Candy Club. B-hallen, Helsingborg Arena. Torsdag 15 november

Albin Ganovic har tidigare placerat sin cabaret i en teatersal, på torg och ödetomt, i ett slakteri och denna gång huserar ensemblen med bonusartister i en gymnastikhall. Närmare bestämt runt hörnet på Helsingborg Arena. Så skylten i entrén om att gästerna tar bakvägen är inte opassande. På toaletten, gemensam oavsett sexuell identitet, skyltas båsen åt vänster som Kabaré-normal och åt höger som Kabaré-miffo. Valet gör de nödsökande.
Svängarna tas ut rejält! När den mångsidige unge mannen överskrider pk-radarns gränsvärden lovar han att leverera mer passande skämt i nästa nummer. Inget är heligt, inte heller kyrkan. Kulturkrockarna är syn- och hörbara. Få misstycker, för publiken på det med extra stolar besatta golvet tjoar, skrattar och applåderar. För det mesta och åt det mesta.
På scenen – och med rundor mellan stolsraderna – presenteras parodier, stilpastischer och covers. Veterandivan Josefine Sebring dominerar sången. Klämmiga mellodängor möter maffigt Vegas: rock, country, rap, hiphop, soul … Låtarna är välkända hits signerade tuffa brudar i lyxförpackning. Men även killar får vara med. För att inte tala om Abba.
Bild: Britt-Mari Olsson
Plus för den höga ambitionsnivån. Man repeterade sång- och dansnumren tills marschallerna tändes och folket släpptes in. Konceptet Cabaret Candy Club har blivit ett inarbetat varumärke. Både visuellt och som fräck idé. Högt tempo, paljettglitter och glam i alla kulörer. En discodansande balett som sparkar högt, en medagerande orkester. Och så förstås direktören själv, hel- eller halvnaken, vars figurer dyker upp mellan och i numren, i mer eller mindre osannolika kostymeringar. Publiken integreras aktivt i showen. I all denna färgstarka festivitas är det lätt att tappa den röda tråden.
Att det premiärkvällen drog kallt i hallen var ett minus. Trots referenserna till förebilden, konferencieren (Joel Grey) på Kit Kat Klubb, är gymnastiksalen förstås långt från det dekadenta kokainstinna, nerrökta och nerkrökta Berlin i filmen Cabaret. Det är så snällt. Man är ju bland vänner.
Jonglerande akrobaten David Erikssons explosivt groteska komik gjorde succé. Han personifierade en Carl-Einar Häckner från helvetet. Duo Solys eleganta snurriga balans- och atletakt bidrog till den proffsiga cirkuskänslan.
Finalen är magnifikt, eh, uppblåst. Hur ska inte avslöjas – kolla själv!
Bild: Britt-Mari Olsson
Gå till toppen