Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Landborgskopplingen går i graven – 20 miljoner kronor kastas i sjön

Landborgskopplingen bli inte av, det blir för dyrt. Det beskedet gav Sverigedemokraterna i fullmäktige. Det innebär att jättegaraget inte blir av.
De flesta av de drygt 20 miljoner kronorna som satsats i projektet är kastade i sjön.

Här under skulle p-huset för 600 bilar och cirka 300 cyklar ligga, hoppades alliansen.Bild: Sven-Erik Svensson
Jättegaraget inne i Landborgen blev drygt 100 miljoner kronor dyrare än tänkt, redan innan bygget påbörjats. Totalt 502 miljoner beräknades bygget kosta och det blev för mycket för Sverigedemokraterna.
Alliansen säger ja, de rödgröna partierna nej – och nu säger även Sverigedemokraterna nej.
Det deklarerade SD:s kommunalråd Michael Rosenberg klockan 12.15 på torsdagen från fullmäktiges talarstol.
– Trots hård kritik från våra väljare sa vi ja till att bygga Landborgsgaraget. Men nu stiger kostnaderna åter. Gränsen är nådd. Vi säger bifall till Socialdemokraternas förslag att avbryta projektet, sa Michael Rosenberg, SD:s kommunalråd, från talarstolen.
I lunchpausen som avbröt debatten gick Richard Lundberg (M) fram till Marcus Friberg (MP) med mörka ögon och sa:
– Hur känns det att jubla på grund av stödet från SD? Där faller ju hela din identitet som du byggt upp om att inte ta stöd av SD.
– Men vi har ju varit motståndare mot Landborgsgaraget länge, försvarade sig Marcus Friberg.
Richard Lundberg är ordförande i kommunens bolag AB Landborgskopplingen, ett bolag som nu inte längre fyller någon funktion.
– Jag är ledsen. Till skillnad från andra beslut som man kan borsta av sig tycker jag på riktigt att detta är synd. Synd för stadens utveckling.
HD frågar hur mycket jätteprojektet kostat hittills. Richard Lundberg kollar i sin dator. 21,8 miljoner kronor lyder svaret. De mesta av de pengarna är kastade i sjön.
Åter till Michael Rosenberg (SD). Han lanserade i stället en helt ny plats för ett parkeringshus.
– På Sundstorget. Att bygga på höjden där.
Christian Orsing (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande, vände sig till SD och sa:
– Jag har full respekt för demokratin, men jag tar fasta på att ni ser behov av p-hus i city. Men Sundstorget? Vad har ni för belägg för att det går att bygga på den platsen?
Han vände sig sedan till alla nej-partier, de rödgröna och SD.
– Era alternativ spretar. En del vill inte ha bilar alls i city, andra ger andra förslag. Det handlar om att ta ansvar. Vi har ett city som kämpar för att klara handeln, vi har evenemang med besökare och då måste det vara lätt att ta sig in i city. Nu är det ni som är svaret skyldigt.
Maria Winberg Nordström (L) vände sig också till nej-sägarna:
– Socialdemokraterna vill ha p-hus söder om Knutpunkten, SD vill ha ett på Sundstorget... Men Landborgskopplingen löser tre saker: Bilarna göms undan, ytor frigörs för uteserveringar och annat och man kan enkelt ta sig upp och ner för Landborgen, även om man exempelvis sitter i permobil.
Marcus Friberg (MP) sa däremot:
– Spaden är inte satt i jorden än och kostnaderna för Landborgsgaraget har redan ökat med 25 procent. Var ska det sluta någonstans? Det är dags att säga stopp för Landborgsgaraget.
En besviken Peter Danielsson (M) tog till orda.
– Tanken med Landborgskopplingen är att säkra ett levande och pulserande city. Att man når de centrala delarna av Helsingborg utan att köra nedanför Landborgen. Detta ger Väla ytterligare ett försprång, sa han.
Debatten i fullmäktige blev stundtals känslosam där alliansens besvikelse märktes i de olika inläggen. Men så kom miljöpartiets Lars Dalesjö, med en annan vinkel på situationen:
– Ni i den styrande minoriteten borde egentligen tacka oss, genom att vi röstade nej till Landborgskopplingen skapade vi ett utrymme på ytterligare tio miljoner kronor som ni kan satsa på välfärden.
Halvhögt hördes Richard Lundberg sucka:
– Äh, kom igen...
Bröderna Sven och Stig Broqvist var drivande i namninsamlingen mot Landborgskopplingen. Under torsdagen följde de debatten i fullmäktige uppe på åhörarläktaren i Rådhuset.Bild: Björn Lilja
Stig Broqvist som kommit att representera motståndet mot Landborgsgaraget satt på åhörarläktaren i Rådhuset när beskedet om Landborgskopplingen kom.
– Det är ju förstås mycket glädjande att SD säger nej, jag trodde inte att det skulle bli så, säger han.
Men han och hans bror Sven Broqvist, som också varit aktiv i arbetet att försöka få till en folkomröstning, gillar inte Sverigedemokraternas idé om att bygga ett parkeringshus på Sundstorget.
– Nej, det är inget vi stödjer, säger Sven Broqvist.
Däremot tycker båda att socialdemokraternas tankar på ett parkeringshus i närheten H+-området skulle kunna fungera.
– Det finns bra tillfartsvägar dit, men helst vill vi ha infartsparkeringar, säger Stig Broqvist.
Fakta

Landborgsprojektet

• Att bygga ett parkeringshus och en cykelkoppling genom Landborgen har varit under diskussion i kommunen under flera år.

• Nätverket Jordens vänner engagerade sig i att samla in namn för en folkomröstning om bygget. De fick ihop tusentals namn men inte tillräckligt för att omröstningen skulle genomföras.

• Förra året fattades beslutet att Rosenträdgården skulle rivas och att Landborgsprojektet ska byggas.

• De borgerliga partierna är för bygget och de rödgröna partierna är emot. Nu är alltså också Sverigedemokraterna, som tidigare var för bygget, emot.

• Båda sidor använder liknande argument – att minska bilismen i city. Men de borgerliga partierna vill göra det genom att placera bilarna i ett garage medan de rödgröna menar att det kommer orsaka mer bilism och att man borde satsa på kollektivtrafiken istället.

Gå till toppen