Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Elgrossist satsar på att hålla öppet dygnet runt

Elektronisk nyckel till butiken och en app som låter kunderna scanna in varorna de plockar själv. Detta dygnet runt för yrkesfolk som har behovet. Elgrossisten Rexel provar nya grepp. Nu kommer konceptet till Helsingborg.

Rexel är en internationell koncern i elgrossistbranschen med butiker i 26 länder. I Sverige sker försäljningen i huvudsak under namnen Storel och Selga. Under senare år har företaget satsat på butiker som är tillgängliga dygnet runt för anslutna elinstallatörer. Idag finns det 14 enheter. Fler ska det bli, en av dem är Storel på Berga i Helsingborg.
Jonas Svensson är filialchef för elgrossisten Storel i Helsingborg, som snart ska hålla öppet dygnet runt för anslutna kunder.Bild: Sven-Erik Svensson
– Jag tror kanske inte att vi kommer att ha så många kunder här mitt i natten, men det ger möjlighet för dem att sprida sina inköp, kanske komma efter att de varit ute och arbetat och förbereda sig för kommande dag eller innan vi öppnar, säger Jonas Svensson, filialchef i Helsingborg.
Butiken i Helsingborg är annars bemannad och öppen från halv sju på morgonen till halv fem på eftermiddagen under vardagar.
Systemet bygger på att kunderna skriver avtal med butiken och laddar ner en app. De får sedan en elektronisk nyckel, som kan nyttjas för att öppna ytterdörren till butikerna i regionen. I det ögonblicket tänds innerbelysningen och kunderna kan gå runt och plocka de varor de behöver. Varorna scannas sedan in med hjälp av appen och innan utpassering får kunden en följesedel.
Eftersom nyckeln är knuten till kunden vet Storel vem som är inne i butiken, som dessutom är kameraövervakad.
Systerföretaget inom Rexel i Finland var först med att testa dygnet runt öppet. De svenska företrädare blev intresserade och har anammat lösningen efter viss anpassning.
– Det är ett sätt att möta konkurrensen från gör-det-själv-kedjorna som har öppet på helger och andra tider som vi inte har kunnat vara behjälpliga för våra kunder, säger Joakim Löfvall, marknadsdirektör i Rexel Sverige AB.
De kedjorna har inte lika brett utbud som butikerna som riktar sig till yrkesfolk, men de har en del av varorna.
– Sedan har vi också en typ av kunder som nyttjar butikerna som jourlager istället för att stå för det själv.
Konkurrenter i branschen har jourservice, men Rexels butiker är först med dygnet-runt-öppet enligt Joakim Löfvall.
Satsningen har uppmärksammats även utanför branschen och tjänsten är en av fem nominerade finalister till priset Årets digitala projekt 2018.
Gå till toppen