Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Jonas Kanje: Berättelser som berör – Alexander Mahmoud för bildjournalistiken in i framtiden

Alexander Mahmoud.Bild: ELIN ABERG
Under ganska många år nu så har den vanligaste debatten om journalistik handlat om affärsmodeller. Vad måste tidningsbranschen göra för att överleva?
Tack och lov har vi ett av de viktigaste svaren: riktigt bra journalistik.
Det kan låta banalt, men efter några år av bristande självförtroende har journalistiken de senaste åren fått en välförtjänt renässans.
Lokala nyheter, granskningar, berättelser som verkligen berör är hårdvaluta för oss – och för er läsare.
En tydlig trend inom journalistiken är följaktligen att de längre, fördjupande granskningarna och reportagen har blivit fler. Ett bra exempel på det är Alexander Mahmouds olika alster. Fotografen och journalisten från Grimslöv i Småland tilldelas årets fotopris av Helsingborgs Dagblads kulturredaktion. Nu i helgen tar han emot det och öppnar samtidigt sin egen utställning i Landskrona foto centers nya lokaler i Tyghuset.
En av Alexander Mahmouds mest uppmärksammade fotografier i år är ögonblicksbilden av Svenska Akademiens Kristina Lugn och Horace Engdahl.Bild: Alexander Mahmoud
Alexander Mahmoud har på senare tid briljerat med ett antal mycket berörande reportage. I ”Hälften vunnet, hälften förlorat” i tidningen Vi, berättar han självutlämnande hur han efter en operation gått ner hundra kilo. I Dagens Nyheter har man kunnat läsa hans närgångna berättelse om Iryna, som skadades i terrorattacken på Drottninggatan.
När jag tjuvkikar på utställningen i Landskrona slås jag av närheten i hans bilder. De kryper på, ger svar samtidigt som de ställer frågor. Framförallt berättar de något.
Bilderna är sina egna verk, men om man dessutom läst Mahmouds texter så är bilderna mättade av betydelse och känslor.
Läs också En unik berättare – han får HD:s fotopris
Som en skön kontrast delar Alexander Mahmouds bilder lokal med en annan utställning – med bilder från en av Helsingborgs Dagblads främsta fotografer genom tiderna. Landskronabördige Roland Bengtsson jobbade ett kvartssekel på HD och avled tidigare i år.
Läs också Bildextra: Roland Bengtssons bilder i urval
Träbryggan vid Strandpaviljongen i Landskrona är på väg att ge upp. Kommunen undersöker om man ska riva eller bygga upp bryggan igen.Bild: Roland Bengtsson
Han lämnade efter sig en journalistisk fotoskatt. För just detta tillfälle har dock en bildsvit från Roland Bengtssons reportageresor till London på 1970- och -80-talen valts ut. Vackert, märkligt och närgånget, men svartvitt och helt kontextlöst, vilket sätter sprätt på tankarna på ett helt annat sätt.
Det skiljer 40 år på Alexander Mahmoud och Roland Bengtsson, men på många sätt är det logiskt och hoppfullt att de delar utställningslokal på det här viset.
Roland Bengtsson gjorde sig känd för HD-läsarna för sina konstnärliga, kontrastrika och inte sällan lite finurliga bilder. Alexander Mahmoud har en delvis annan stil. Men de delar kärleken till berättelsen.
Bildjournalistiken har en rik historia. Tack och lov har den också en framtid.
Fotnot. I dag, lördag, klockan 14 inviger Alexander Mahmoud utställningen på Landskrona foto center. Den går att beskåda fram till 27 januari.
Tankern Furevik ligger i Öresundsvarvets docka för översyn och service. 250 man jobbar för fullt för att tankern skall bli färdig.Bild: Roland Bengtsson
Gå till toppen