Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Björn Gunnarsson: En modern julsaga – en alldeles utmärkt och roande familjeunderhållning i Helsingborg

Nu är julen på ingång. Björn Gunnarsson ser Patrick Barlows modernisering av Charles Dickens klassiska "En julsaga" som sätts upp på Helsingborgs stadsteater.

"En julsaga", baserad på Charles Dickens originaltext. 30 olika roller spelas av enbart fem skådspelare: Maria Kulle, Gustav Berg, Cecilia Borssén, Emma Mehoniv och Robert Olofsson.Bild: Emil Langvad
Var Charles Dickens marxist? Knappast. När han dog (1870) hade första bandet av Das Kapital nyss kommit ut. Marx och Dickens delade dock upprördheten över de arbetande klassernas läge i England under den så kallade Manchesterliberalismens epok.
Dickens hårda ”slägga” mot kapitalackumulationens principer blev hans evigt älskade, i text, sång, film och iscensättning ständigt upprepade A Christmas Carol (En julsaga). Förmodligen den bästa skönlitterära gestaltningen av kapitalackumulation och krass nyttomaximering, och vad den gör med människosjälar, som finns.
Ebenezer Scrooge är just det, en ackumulerare av kapital (läs: snål), och hans moraliska lektion i händerna på affärskompanjonen Marleys gengångare och julens tre tidsresande andar går ut på radikal, humanistisk omvändelse.
Den engelska dramatikern Patrick Barlows modernisering av En julsaga har spelats med stor framgång på bland annat Noël Coward theatre i London. Kanske inte så konstigt. Efter nyliberala austeritetsprinciper (läs: snålhet) och nedskärningar av offentlig sektor i händerna på Theresa Mays konservativa regering och ett antal hårdföra Chancellors of the Exchequer är hemlösheten på Londons gator snart på dickenska nivåer igen.
Nu har Barlows version nått Helsingborg, och är stadsteaterns stora familjesatsning över jul. Regissör Viktor Tjerneld verkar följa uppsättningen på Noël Coward-teatern tämligen troget. Moderniseringen är inte påfallande stor. Grundhistorien är densamma och lätt igenkännelig, om än effektiviserad. Vridscenen används flitigt till smarta scenlösningar, inklusive metakommentarer. Bob Cratchits barn, även stackars Tiny Tim, är dockor.
Londonuppsättningen förefaller ha varit en skojsam tilldragelse. I Helsingborg blir det också mycket clownerier, kanske mest i Robert Olofssons framställning av den festglade Scroogementorn Fezziwig. Scenbilden är ljus och vit, allt annat än viktorianskt murrig. Scenografin är precis som spelet mycket teatral, i bästa bemärkelse. Spökeffekterna är mera cirkusartade än skrämmande.
Att spela med bara fem skådespelare kräver mängder av kostymbyten, men alltsammans flyter sömlöst, vilket tyder på gott regiarbete och starkt engagemang av ensemblen. Hela föreställningen är smidig och välfungerande.
Maria Kulle gör Scrooge med knarrigt auktoritativ närvaro, precis vad som krävs av en huvudroll. Emma Mehonic som den innevarande julens ande är fräckt och komiskt streetsmart. På det hela taget är uppsättningen av En julsaga alldeles utmärkt och roande familjeunderhållning i juletid.
Men kanske kunde uppsättningen tagit tillvara fler tillfällen till samtida, politiskt skarpslipade referenser. Scrooge är finanskapitalist, han samlar, som samtida bankirer och investerinsinstitut, förmögenhet på räntor, och kopplingarna till en kreditdopad nutid där hela världen är mer eller mindre (oftast mer) skuldsatt borde vara mera uppenbara.
Sedan går det förstås också att upprepa den kritik som följt med sagan ända sedan dess tillkomst. Den är tåredrypande sentimental (Dickens specialitet). Scrooges omvändelse är osannolik. Och, allvarligast: Dickens recept om välgörenhet och kärlek som motmedel mot fattigdom, kapitalistisk girighet och social ojämlikhet är tämligen tandlöst. Men sedan kom ju Marx.
Fakta

En Julsaga

Av: Patrick Barlow efter Charles Dickens

Regi: Viktor Tjerneld

Scenografi och kostym: Franciska Zahle

I rollerna: Gustav Berg, Cecilia Borssén, Maria Kulle, Emma Mehonic, Robert Olofsson

Spelas på Helsingborgs Stadsteater Storan t o m 26 januari 2019

Gå till toppen