Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Helsingborgare satsar på näthandel för närodlat

Det ska vara enkelt att handla närodlat tycker Jonas Larsson. Nu startar helsingborgaren en nätbutik för att åstadkomma det, Helsingborg Food Market.

Närodlat ligger i tiden. Jonas Larsson hoppas göra det möjligt för fler att handla klimatsmart och lokalt producerat. Starten sker i liten skala med en digital butik.
– Jag vill göra det enklare för konsumenterna att ta del av det som som produceras här i Skåne, säger Jonas Larsson.
Jonas Larsson har startat en nätbutik för närodlat, Helsingborg Food Market. Han börjar i liten skala, men tror att verksamheten ska kunna växa framöver.Bild: Björn Lilja
I första skedet blir det produkter som kål, ost och äppelglögg. Kunderna som nappar får hämta från ett utlämningsställe centralt i Helsingborg. Premiären är nu på torsdag.
Framöver ska det bli det mer livsmedel, allt eftersom vad som produceras i regionen och – i tillämpliga fall – är i säsong. Jonas Larsson siktar också på att hitta ett sätt att leverera produkterna hem till kunderna och kanske utöka till flera delar av Skåne.
Hållbarhet är ett nyckelord.
– Det handlar om logistik som gör att vi kan leverera fossilfritt samt skapa ekonomisk hållbarhet, en bra affär.
"Jag brinner för att skapa nytta och försöka åstadkomma positiv samhällsförändring", säger Jonas Larsson.Bild: Björn Lilja
Sedan tidigare finns det andra lösningar för dem som vill handla närproducerat. Matkooperativet med butik i Helsingborg är en av dem. Det finns också appar som vägleder människor som gärna besöker producenter med egen butik.
– Jag tror att det behövs flera olika lösningar framöver beroende på hur man vill handla, jag vill göra det genom att försöka skapa en bra e-handel. Jag tror det är viktigt, eftersom det tar tid att ta sig runt till olika producenter och butiker.
Han tror att gränserna mellan fysisk och digital handel är på väg att suddas ut.
– Det jag nu gör är ett steg i den processen, men hur jag ska gå vidare kan jag inte precisera i dagsläget. Det kan innebära att Helsingborg Food Market blir en fysisk butik, men det kan också vara andra lösningar, som samarbeten med den befintliga handeln.
Jonas Larsson har arbetat med förändringsprocesser i flera olika branscher och har också ett stort matintresse.
– Jag brinner för att skapa nytta och försöka åstadkomma positiv samhällsförändring, det är min drivkraft säger Jonas Larsson.
Gå till toppen