Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Boel Gerell: Heta teaterpremiärer i snålblåsten 2019

Efter nyår får det lokala kulturlivet räkna med både minskat regionalt bidrag och nedskärningar i riksdagens kulturbudget. Och på andra sidan Sundet hukar institutioner och fria grupper redan i snålblåsten. Men det finns trots allt mycket att se fram emot. Här listar Boel Gerell några av godbitarna under teatervåren.

"Knutpunkten", Helsingborgs stadsteater.Bild: Sophie Håkansson
"Knutpunkten", Helsingborgs stadsteater, Lillan, 26/1 – 2/3.
”Kärlek, klass, liv, död och… turandets tuborgdoftande frestelser” utlovas i ett nyskrivet och lokalt förankrat relationsdrama av Jörgen Dahlqvist, skapat för Helsingborgs stadsteater. Under en kväll får vi följa fem människors öden på centralstationen Knutpunkten. För regi står Linda Ritzén och i rollerna ses bland annat Birgitta Rydberg, Bill Hugg och Nils Dernevik.
Petra Huisman tar över ansvaret för scenkonsten på Inkonst i Malmö.Bild: Lamia Karic
"Entangled phrases", Inkonst, Malmö, 27-28/3.
På Inkonst i Malmö tar Petra Huisman över ansvaret för scenkonsten och ett utmanande, politiskt och färgglatt program presenteras, med fokus lagt vid demokratifrågor. Som Public Plots nya uppsättning ”Kropp och straff”, som tränar deltagarna i vad som kan hända om ett högerpopulistiskt parti tar makten. Dessutom Sverigepremiär för prisbelönta Alma Söderbergs nya konsert- och dansföreställning ”Entangled phrases”.
Stina Ekblad i "Dantes guddommelige komedie" på Teater Republique.Bild: Per Morten Abrahamsen
"Dantes guddommelige komedie", Teater Republique, Köpenhamn, 10/1 – 2/2.
På Teater Republique i Köpenhamn inleds det nya året med en rykande het infernoskildring i regi och scenografi av Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller. Med Stina Ekblad som ciceron och till tonerna av italiensk pop påbörjas nedstigningen i Dante Alighieris mänskliga mörker.
"Eremit", Teater 23, Malmö, premiär 8/2.
Med sci fi-sagan ”Väsen” inledde dramatikern Jens Peter Karlsson en planerad trilogi för Teater 23. Nu är han tillbaka med en andra del, som fördjupar undersökningen av rädslan för det okända. Vad är sanning, vad är lögn och hur reagerar vi när krisen kommer? Barntillåtet om stora frågor, i regi av Olle Törnqvist.
Regissören Suzanne Osten.Bild: Pontus Lundahl/TT
"Ett självmords anatomi", Malmö stadsteater, Intiman, 15/2 – 3/4.
Går självmord i arv? När dramatikern och regissören Suzanne Osten för första gången samarbetar med Malmö stadsteater är det med en pjäs om mödrar och döttrar, ett känt tema i hennes produktion. För manus står unga brittiska Alice Birch och plats på scen ges för tre generationer kvinnor, från 60-tal till nutid. Poesi, humor och bråddjup sorg utlovas.
Woyzeck, Helsingborgs stadsteater.Bild: Sophie Håkansson
"Woyzeck, Helsingborgs stadsteater, Lillan, 6/4 – 16/5.
Knappt har Malmö dockteaterns konstnärlige ledare Erik Holmström avslutat samarbetet med Månteatern, förrän ett nytt samarbete aviseras, nu med Helsingborgs stadsteater. Av Georg Büchners klassiska pjäs ”Woyzeck” blir en dockteaterföreställning späckad med svart humor och popkulturella referenser, om ett samhälle där pressen är så stor att vem som helst kan explodera.
"Den enfaldige mördaren", Moomsteatern.Bild: Bodil Johansson
"Den enfaldige mördaren", Moomsteatern, Malmö, 9/3 – 7/4.
När Moomsteatern och regissören Helena Röhr tar sig an Hans Alfredsons klassiska berättelse är resultatet inte lämpat för barn. Svärta utlovas, om ett samhälle som straffar den avvikande och där män med makt ofta vinner. Men där den förtryckte till slut reser sig och med all kraft ger igen.
Gå till toppen