AnnonsBetalt samarbete

Så här tränar du gratis på stadens utegym

Det finns flera nya utegym i Helsingborg – bland annat i Påarp, Gantofta och på Furutorpsplatsen. Här visar fritidsledaren Tariq Alaaraji hur du kan använda dem.

I denna maskin tränar du ryggen. ”Börja med lättare vikter och öka efter hand”, tipsar Tariq Alaaraji.

I Helsingborgs kommun finns 20 utegym. De som öppnade senast finns i Påarp, Gantofta, Mörarp och på Furutorpsplatsen, samt en militärhinderbana i Bårslöv.

Tariq Alaaraji jobbar som fritidsledare på Helsingborgs stad. Han tränar flera gånger på gym och tar flera löpturer varje vecka. Han menar att när man väl kommit igång med träningen så går det lättare och lättare.

– Tränar du ordentligt sover du bättre. Jag blir piggare och gladare när jag tränat. Det där med att man får en finare kropp är en bonus, säger Tariq.

Hans tips till dig som börjar träna är att starta försiktigt och att testa dig fram.

– När du börjar styrketräna, börja med lätta vikter och gör många repetitioner av övningarna. Det tränar upp din styrka, säger Tariq Alaaraji.

Tariq tycker att hantlar och fria vikter är ett bra sätt att variera sig.

– Med dem kan du träna nästan hur du vill, så länge du tränar smart och använder hjärnan. Du bör inte ändra upplägg för ofta, kanske varannan vecka.

Han menar att latheten är en fiende för hälsan i dagens samhälle.

– Många tar bilen trots att det ofta är smidigare, billigare och ger kondition att ta cykeln, säger Tariq.

Tariq ser inga negativa sidor med träningen:

– Jag känner mig mer aktiv, vill hitta på fler saker på fritiden och får bättre självförtroende.

Så här använder du utegymmet

Nedan guidar Tariq dig till hur du kan använda utegymmet på Harlyckans idrottsplats.

Flera av övningarna går även att göra på stadens övriga utegym. Utegymmet ligger i det sydvästra hörnet av Harlyckans idrottsplats, nära korsningen mellan Ramlösavägen och Harlyckegatan. Här finns ett lägre dörrhål i staketet där de flesta kan huka sig och ta sig in. Vill du gå upprätt, välj huvudingången till Harlyckans idrottsplats på Gärdesgatan.

Denna så kallade dip bar-maskin finns på de flesta utegym. Du greppar stängerna, lyfter dig upp till raka armar och böjer benen så att du inte rör marken. Därefter sänker du dig ned tills armarna är böjda cirka 90 grader. Upprepa. Du tränar triceps, axlar och bröst.

Bänkpress är ett bra sätt att träna såväl axlar, som bröst och triceps. ”När du ska träna bröst är det viktigt att variera dig. Det går inte att bara träna bänkpress och tro att man ska få hela formen”, säger Tariq Alaaraji.

Vänder du på stången kan du träna axlarna istället. ”Efter ett tag börjar dina muskler bli vana vid en övning. Då måste du byta övningar för att ”chocka” dina muskler” säger Tariq.

På flera utegym kan du göra denna variant av situps. Du tränar magmusklerna.

Utegymmen på Harlyckans IP och Norrvalla IP innehåller också en mindre hinderbana. ”Här kan du öva upp smidigheten och rörligheten. Jag skulle kunna tänka mig att träna mer på det”, säger Tariq.

”Den här är egentligen en klätterövning, men kan användas för att träna magmusklerna. Du hänger dig i en av stängerna, sätter ihop benen och lyfter dem mot skyn” säger Tariq.

Fakta

Utegym i Helsingborg

Utegymmen är öppna för alla träningssugna dygnet runt, året om.

Här hittar du information om samtliga utegym i Helsingborgs kommun.

Artikeln är publicerad av Helsingborgs stad. Du når oss via mejl här.

En lista över samtliga artiklar från Helsingborgs stad hittar du här.

Denna text är en annons producerad av Bonnier News Brand Studio och inte av HDs redaktion. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på cm.native@bonniernews.se
Till toppen av sidan