Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sjöfartsverket vill ha fler helikoptrar

Sjöfartsverket vill ha fler räddningshelikoptrar för att kunna hjälpa till med att släcka skogsbränder. Verket föreslår att systemet byggs ut med tre till fyra nya helikoptrar, en satsning på omkring 450–600 miljoner kronor.

Sjöfartsverket har i dag sju räddningshelikoptrar, men föreslår en utökning med ytterligare tre eller fyra. Arkivbild.Bild: Johan Nilsson/TT
Efter skogsbränderna som härjade i stora delar av Sverige i somras fick Sjöfartsverket i uppdrag att utreda hur verkets räddningshelikoptrar skulle kunna användas vid framtida släckningsarbeten. I rapporten, som nu lämnas in till regeringen, föreslår Sjöfartsverket en rejäl utbyggnad av dagens flotta av räddningshelikoptrar.
I förslaget ingår utöver tre till fyra nya helikoptrar och nya besättningar även en ny helikopterbas i Norrlands inland, totalt en investering på cirka 450–600 miljoner kronor.
– Det är alltid en fråga om pengar och vi har stor respekt för att regeringen måste prioritera mellan många angelägna insatser. Men vi vill ändå visa på möjligheterna med ett utbyggt helikoptersystem, vi tror väldigt mycket på de möjligheterna, säger Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket, till TT.
Sjöfartsverket har i dag sju räddningshelikoptrar på fem baser. Helikoptrarna behöver kompletteras med bland annat lastkrokar för att kunna användas till brandsläckning. Men att göra det inom det befintliga systemet skulle riskera att minska antalet möjliga räddningsinsatser, befarar Sjöfartsverket.
– Det skulle bli en konkurrens om resurserna, inte minst eftersom det är högsäsong för brandbekämpning på sommaren, samtidigt som det också är högsäsong för våra räddningsuppdrag, säger Mattias Hyllert, som är chef för sjö- och flygräddningen på verket.
– Därför föreslår vi att man i stället utökar systemet. Då kan vi utföra fler arbetsuppgifter, samtidigt som vi skulle ha bättre resurser om det till exempel inträffar en större olycka till havs.
Sjöfartsverket tar upp två ytterligare alternativ i rapporten, dels en utbyggnad med bara två helikoptrar, dels enbart en modifiering och utbildning inom det nuvarande systemet. Men verket förordar ändå den större satsningen, trots kostnaden.
– Det är ett beslutsunderlag till regeringen. Men vi har sett att det finns störst fördelar både för Försvarsmakten och civilsamhället med det här alternativet, säger Katarina Norén.
Fakta

Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar

Sjöfartsverket har i dag sju räddningshelikoptrar av typen AW139, byggda i Italien av företaget Agusta Westland.

Det huvudsakliga uppdraget är sjö- och flygräddning.

Helikoptrarna är placerade på fem baser (Säve, Kristianstad, Visby, Norrtälje och Umeå).

En helikopter bemannas normalt av två piloter, en vinschoperatör och en ytbärgare. Totalt har verket i dag 22 besättningar: fyra per bas samt två besättningar som används för att täcka vakanser med mera.

Verket föreslår nu en satsning på tre till fyra nya helikoptrar, fyra nya besättningar och en ny, sjätte, bas i Norrlands inland.

Källa: Sjöfartsverket.

Fakta

Skogsbränderna 2018

I juli 2018 drabbades bland annat Gävleborgs, Dalarnas och Jämtlands län av omfattande och svårsläckta skogsbränder. Flera byar fick utrymmas av säkerhetsskäl. Sverige fick hjälp av internationella resurser i form av brandflyg, helikoptrar och markpersonal från flera länder.

Totalt förekom enligt Skogsstyrelsen 300 skogsbränder som var större än 0,5 hektar. 21000 hektar skogsmark drabbades (varav 85 procent i Dalarna, Gävleborgs och Jämtlands län).

Skogsstyrelsen uppskattade i somras att skog värd över 900 miljoner kronor förstörts.

Gå till toppen