Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Malin Krutmeijer: Den fria kulturen tar stryk när Region Skåne skär ner

Det är dålig politik att snåla på barnteater och högkvalitativ kultur, skriver Malin Krutmeijer.

Bild ur Malmö dockteaters uppsättning "Det nya riket".Bild: Elin Aldén
”Sökbara utvecklingsbidrag” kallas de på stilenligt osexig kulturbyråkratiska – pengarna som Region Skånes kulturnämnd drar in från och med 2019. De har framför allt delats ut till det fria kulturlivet, men den som eventuellt får för sig att det nu handlar om att skära bort sladdriga experimentverkstäder och dödköttig hobbykonst bör tänka om.
I själva verket är det välkända filmfestivaler som Fantastisk filmfestival, Malmö Arab Film Festival och Nordisk Panorama, stabila konstnärsföreningar som Cirkulationscentralen och Gylleboverket och väl etablerade scenkonstnoder som Skillinge teater och Potato Potato som nu går miste om viktiga tillskott i pengapotten. Andra exempel är författarturnéer i skolor, poesidagar och kulturarvssatsningar.
Läs mer: Inga yxhugg i regionens kulturbudget – pott till fria grupper och festivaler försvinner
Några fria teatergrupper hör till dem som tilldelats mycket pengar – i flera fall 200 000-250 000 kronor per uppsättning, ofta både höst och vår.
”I vissa av våra projekt har det motsvarat halva intäkterna”, säger en bestört Erik Holmström när han får höra om de indragna utvecklingsbidragen. Han är konstnärlig ledare för hyllade Malmö dockteater, och berättar att det här äventyrar en uppsättning de planerat till hösten 2019.
Lika oroad blir teatergruppen Banditsagors producent Amanda Lindblad när jag ringer henne. Banditsagor gör bland annat kritikerrosad barn- och ungdomsteater, och har tilldelats en rätt rejäl summa i utvecklingsbidrag för varje uppsättning. De får inga andra regionala bidrag och kommer nu att fundera över hur stora projekt de klarar att genomföra framöver. Det går på tvärs mot regionens kulturpolitiska strategi, där barn- och ungdomsverksamhet är prioriterad.
Egentligen är det sorgligt att ambitiösa kulturövare tvingats bli beroende av tillfälliga projektbidrag. Att kunna planera och arbeta långsiktigt är en förutsättning för att utvecklas konstnärligt, och även att hitta sin publik.
Å andra sidan kan det vara en kreativ injektion att fånga upp en impuls och snabbt få medel till att utveckla och gestalta den i en utställning, en mindre utställning eller en teateruppsättning. Flexibilitet och aktualitet är också riktiga honnörsord i vår tid. Inte minst gäller det kulturlivet som ständigt utsätts för krav på att nyskapande och kvicka, samtidigt som protesterna kommer som brev på posten om de släpper loss för mycket.
Hursomhelst är det tråkigt att det alltid är kulturen politikerna siktar in sig på när det ska sparas. Region Skåne tar inte bara bort utvecklingsbidragen – de fryser också verksamhetsbidragen nästa år, vilket i praktiken innebär en nedskärning eftersom hyror och andra kostnader ökar.
Om vi vill ha ett rikt, fritt skånskt kulturliv måste det få ett anständigt stöd.
Gå till toppen