Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”Att äga kommer inte längre att vara lika viktigt.”

Människor kommer att söka nya vägar för att leva bättre och sundare liv. Företag som inte erbjuder hållbarhet kommer att försvinna, skriver entreprenören Karolina Wallin Brorsson.

Du hyr gärna allt från bostad och bil till heminredning och verktyg, vilket sätter press på företagen att ändra sina affärsmodeller, skriver Karolina Wallin Brorsson.Bild: Jonas Ekströmer/TT
Kan entreprenörskap, tillväxt och hållbarhet hänga ihop? Under 2018 har ytligheterna och kraftmätningarna nått aldrig tidigare skådade nivåer. Populistiska och grovt förenklade utspel, extremväder och black friday-shopping, som om undergången var nära. Detta under ett år då begrepp som ”sociala medier detox”, hjärntrötthet, klimatångest och butiksdöd trendat.
På det nya året avlöser nyårslöftena varandra ungefär i ordningen: minska eller upphör med flygresor, ät (mer) vegetariskt, minska radikalt på shoppingen samt var snällare (mot dig själv).
Våra uppkopplade liv har både ökat tillgängligheten och underlättat handel. Du kan enkelt klicka fram en weekendresa till Paris, näthandla din vegetariska hitflugna mat och lockas att köpa mängder av kläder på konstant rea med lockande gratis frakt och returer (med lastbilstransport). Samtidigt som du genom ytterligare ett filter på Instagram visar upp ditt liv.
Pseudohållbarhet och pseudonärvaro har blivit sätt att visa för världen att vi minsann är med i matchen, är pålästa och ansvarstagande. Hårda toner mot politiskt inkorrekta åsikter eller handlingar anses numera vara vars och ens ansvar att vädra öppet. Missförstå inte detta; att det finns vilja att ha goda vanor och värderingar är bra. Problemet är att det ofta är ihåligt, en kuliss.
Men vi misstar oss om vi tror att det kommer att kunna förbli en kuliss för evigt.
Vi måste börjaomformulera måtten på tillväxt så att framgång för företag inte bara mäts i ekonomiska bedrifter, utan även i sociala och miljömässiga. Detta kallas för de tre P:na: people, planet, profit (människor, planet, lönsamhet). Förändringen kommer dels att drivas fram av politiska styrmetoder, men framför allt kommer människor att kräva hållbara liv.
Vi kommer söka nya vägar för att få ihop livspusslet, andas frisk luft och få lov att vara människa fullt ut.
Innebär att det att det ekonomiska systemet kommer att implodera 2019?
Nej, men det kommer att förändras med omformulerade mått på tillväxt, där även livsvillkor och miljö får en given plats i balansräkningen.
Tvivlar du på att tillväxt är kompatibel med hållbarhet? Gör inte det. Du som konsument kommer att rita upp spelplanen för vad som kommer att bli försäljningssuccéer, och entreprenörer ser till att det blir verklighet.
För att du ska vilja förknippas med det företag du lägger dina pengar på kommer du kräva att deras värderingar stämmer överens med din världsåskådning. Du kommer även att på allvar kräva svar på vilka drivkrafter som finns i företaget. Helt enkelt förstå dess sanna syfte och mission.
Att äga kommer inte längre att vara lika viktigt. Du hyr gärna allt från bostad och bil till heminredning och verktyg, vilket sätter press på företagen att ändra sina affärsmodeller. När du inte längre behöver produkten erbjuds den till någon annan, vilket kommer att ställa krav på att vårda och laga snarare än på att förbruka.
Du bara inte vill, utan kräver att kunna leva det liv du drömmer om. Det innebär bekvämlighet, valfrihet och tillgänglighet. Det innebär att du inte kommer att acceptera att bli inlåst i långa avtal på produkter som du egentligen inte behöver. Digitaliseringen kommer att låta dig själv bestämma när, var och hur du ska köpa. Det innebär också att du slipper förflytta dig i onödan och kan ta beslut i lugn och ro.
Ensam är inte stark. Delningsekonomin kommer att göra intåg. Vad är egentligen logiken i att exempelvis alla ska äga samma sorts verktyg som används enstaka gånger?
När inte materiella ting längre är statussymboler kommer upplevelserna att värderas högre. Tjänstesektorn kommer att växa när du söker större bekvämlighet, minnesvärda upplevelser och vill vårda snarare än förbruka.
Tro inget annat än att förändringens vindar kommer att smärta. Ty förändring kräver offer. Men också klarhet, disciplin och konsekvens. Utöver det mod och framtidstro. Entreprenörernas drivkraft är nämligen att göra det omöjliga möjligt genom att se möjligheterna i det andra sett som omöjligt.
All förändring börjar med dig själv. Så riv bort kulissen och ge dig själv löftet att lyssna på din inre kompass 2019.
Karolina Wallin Brorsson
Karolina Wallin Brorsson är flerfaldig Gasellföretagare och föreläsare kring framtidens köpbeteende. Hon är även VD för Ängelholmsföretaget ProToSell.
Gå till toppen