Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Flest olyckor på Västergatan i Åstorp

Cyklister och mopedister samt korsande trafik lever farligt på Västergatan. Det visar olycksstatistik från Transportstyrelsens datasystem Strada. Under året ska kommunen se över vilka åtgärder som kan bli aktuella för gatan.

Louise Hansson med dottern Nova och Maria Hansson bor nära Västergatan och hör då och då om olyckor där. ”Man kör väldigt fort här" säger Maria och Louise fortsätter: ”Jag tittar mig alltid väldigt noga för vid övergångsställena, så att de verkligen stannat innan jag går över”.Bild: Annsofie Wieland
En av Åstorps största genomfartsgator – så beskriver Åstorps tekniske chef Västergatan i Åstorp. Trafik från E4:an och väg 21 slussas in på gatan och längs med vägen ligger också två livsmedelsaffärer.
– Det är som huvudvägen genom Åstorp. Den är hårt trafikerad av alla sorters trafik, man kör till exempel fortfarande makadam och de transporterna tar Västergatan. Och så går det fort, säger Jörgen Wallin, teknisk chef i Åstorp.
Den hårt trafikerade Västergatan är en huvudled med separata gång- och cykelbanor på vardera sidan. Det gör att själva körbanan kan upplevas som liten och smal när man kommer fram till den från sidogatorna, trots väjningsplikt.Bild: Annsofie Wieland
Det märker Åstorpsborna av. Enligt olycksstatistik från Strada (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) mellan åren 2013 och 2017 har det skett tio olyckor med personskador. Mest utsatta är cyklar eller mopedister och motortrafik som korsar vägen.
– Jag tittar mig alltid väldigt noga för vid övergångsställena, så att de verkligen stannat innan jag går över, säger Åstorpsbon Louise Hansson som är ute och går längs Västergatan.
Det är i korsningarna det smäller oftast.Bild: Annsofie Wieland
Statistiken kommer inte som en överraskning för kommunen. Tidigare har man vidtagit flera åtgärder på Ormastorpsvägen där man också haft trafikproblem och i Kvidinge har man gjort om Västra och Östra Storgatan. Nu pågår planeringen för Västergatan.
Läs också Tolv års ombyggnation – snart ska Storgatan i Kvidinge vara klar
– Vi vet att den är sliten och hårt trafikerad. Vi ska på den under det här året men vet inte exakt vad vi ska göra, säger Jörgen Wallin.
Rolf Ahlberg promenerar med rullator längs gång- och cykelbanan vid sidan av Västergatan. ”Bilarna åker rätt ut och visar inte vart de ska i trafiken. Jag är förvånad över att det inte smäller oftare.”Bild: Annsofie Wieland
Han tror att man ska kunna hämta en del inspiration från ombyggnationen av Kvidinges gator där man smalnade av vägen och gjorde upphöjningar.
– Det vi har lärt oss från Kvidinge är att tydliga målningar och upphöjningar är lösningen. Jag tänker mig att vi gör upphöjda överfarter vid OJ, vid vårdcentralen och vid Esplanaden. Men vi är fortfarande bara i planeringsstadiet, säger han.
Så gjorde vi: Statistik från Strada (Swedish Traffic Accident Data Acquisition) begärdes ut för åren 2013-2017. Dit rapporterar polis och sjukvård in olyckor som gett upphov till personskador. Singelolyckor för fotgängare är borttagna ur underlaget, liksom cykelolyckor som inte involverar motorfordon. Materialet lades sedan in i en kartvisualisering, uppdelat på olika olyckstyper.
Av de lokala gatorna i Åstorp är Västergatan den mest olyckstäta – särskilt för fotgängare, cyklister eller mopedister och korsande trafik.
Gå till toppen