Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ängelholm

"Största felet att inte gå till gymmet alls"

Nytt år, nya löften om träning och förhoppningar om ett nytt hälsosammare liv. Personlige tränaren Martin Heijdenborg tipsar om vad man ska tänka på när det är dags att träna.

På Friskis och svettis i Ängelholm märks det att det är nytt år. Martin Heijdenberg är personlig tränare och ser att många gör klassiska misstag när de börjar träna.Bild: Evelina Gunnarsson
När det nya året tar fart fylls gymmen i Ängelholm. På Friskis och Svettis märker PT- och gymansvarige Martin Heijdenberg tydligt av tillströmningen av besökare.
– Det är ett fenomen som brukar hålla sig till sportlovet, sedan försvinner en del, säger Martin.
En del av de som försvinner byter till en annan träningsform, andra slukas upp av Friskis & Svettis största konkurrent - soffan.
– Nu är det helt sjukt mycket folk. Alla pass är fulla och parkeringen är helt full när man kommer. Det är jätteroligt, säger Martin.
Han har jobbat på Friskis & Svettis i tolv år, de sex senaste som personlig tränare. Först arbetade han i receptionen och senare som pass- och gyminstruktör. Friskis & Svettis i Ängelholm har 130 personer som arbetar ideellt, plus styrelse och några anställda.
Varför ville du bli personlig tränare?
– Jag ville översätta mitt brinnande intresse i praktiken. Det är något speciellt att få folk att träna och må bättre. Dörren hit är för många väldigt tung att öppna, säger Martin.
Till Martin kommer personer som kanske tränat tidigare men som vill lära sig mer, eller de som är helt nya.
– En del kommer för att de behöver en spark i baken och en del känner att de vill göra en förändring men klarar inte av det själv.
Vilka träningsformer väljer de nya?
– Många väljer gymmet där man är fri. Men det är också mycket styrka eller spinning i grupp.
Hur väljer man en träningsform som passar en?
– Man får fråga sig vilka rörelser man tycker är roliga. Gillar man att använda benen eller att röra sig till musik? Tycker man om fotboll så får man göra det.
Martin berättar om ett par misstag som de flesta nybörjare gör. Det största felet är att inte komma till gymmet alls.
Hur ska man då tänka när man ska börja?
– Vi har pass med ändelsen soft, det är pass där man kan ta i men där det tas hänsyn till om man vill göra det lite lugnare. Sen är gymmet en bra idé och att ta kontakt med en PT kan vara en bra idé.
– Man kan börja med cirka två pass i veckan och kanske ta en promenad där emellan för att röra på sig. Sedan kan man öka efterhand eller köra fler, kortare pass. Som nybörjare kan man köra korta pass, det viktiga är att skapa rutinen.
Att börja träna tillsammans med någon är också en bra idé.
– Då är det svårare att förhandla bort träningen när man inte känner för det.
Vad ser du för träningstrender?
– Högintensiv träning ökar, det är snabbare och effektivt och finns ett driv efter det. Sen tror jag att det kommer bli allt fler boutique-gym, det är nischade nattklubbsinspirerade gym. Det är coolt. I dag finns de i Malmö, Köpenhamn och Stockholm.
– Annars tror jag att det kommer bli mycket tekniska grejer och mycket rörelsestyrda produkter som gör det roligare att tärna. Ta till exempel Pokemon Go, det är ett klockrent exempel.
De vanligaste misstagen:
Fakta

Så undviker du de vanligaste misstagen

1. Vanligaste är att ge allt på andra passet och sedan ha så mycket träningsvärk efter att det känns fel.

2. En del tittar på Youtube och går sedan till gymmet. Vilket leder till att många står och lyfter fel. Kontakta en kompis som kan eller en personlig tränare. Filma gärna varandra.

3. Många vill göra allt på en gång och träna hela kroppen. En del är kanske stressade i jobbet, då blir det en stress även på gymmet. Låt träningen vara ett andningshål i stället för en stress.

Gå till toppen