Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ledare: Skånskt hopp. Linde lovar ny fart i regionen.

Ann Linde (S) är ny minister för Nordenfrågorna.Bild: Wiktor Nummelin/TT
Ett avsnitt i den svenska humorserien Dips, som visas på SVT Play, handlar om hur diplomater från Sverige och Danmark förhandlar om att fördela flyktingar mellan sig. Dialogen är lätt bisarr:
”Ni kan väl ha dem uppe i Norrland, där finns det massor av plats”, säger den danske diplomaten. ”2015 tog vi emot tjugo gånger så många som ni gjorde, vi kan stänga av Öresundsbron, det vet ni”, svarar den svenska motparten syrligt. ”Då skickar vi dem bara via Helsingör-Helsingborg. Efter att vi tagit deras guldsmycken”, replikerar dansken med ett brett smil.
Humor är en sak, verkligheten borde vara en annan. Men faktum är att relationerna mellan Sverige och Danmark till och från har varit ansträngda. För att inte säga frostiga.
Hösten 2017 beskyllde den danske utrikesministern – sannolikt på goda grunder – Sverige för att ha svikit Danmark i EU-omröstningen om ny lokalisering för unionens läkemedelsmyndighet EMA. Den svenska regeringen svek i så fall även Skåne när Köpenhamn gick miste om cirka 900 högkvalificerade jobb inom life science-sektorn. Utrikesminister Anders Samuelsen (LA) rasade och sade att Sveriges beteende – att inte rösta på grannlandet – kunde få ”konsekvenser” för samarbetet i Öresundsregionen.
Och nog går den politiska aktiviteten kring Öresund på sparlåga. Optimisten kan tolka stiltjen som att hälsan tiger still. Pessimisten ser snarare ett oroande energifattigt samarbete. Orsaken är inte heller svår att ringa in: perioden med id-kontroller vid Kastrup, gränskontrollerna och effekterna på restiden har gjort regionen betydligt mindre attraktiv att etablera sig i.
Finns det skäl att hoppas på högre ambitionsnivå när en helsingborgare får ansvaret för Öresundsfrågorna?
”Ja, det tycker jag. Jag har i åratal, inpå skinnet, levt med frågor om gränshindren i Öresundsregionen”, säger statsrådet Ann Linde (S).
När regeringen ombildades i måndags fick Linde – EU- och handelsministern som hade det hett om öronen i EMA-affären – den nya titeln utrikeshandelsminister. Hon tappade EU-frågorna men tog å andra sidan över ansvaret för nordiska frågor från utrikesminister Margot Wallström (S).
Linde säger nu att hon tänker sätta fokus på ”rörligheten över gränserna”. Öka kapitalets och tjänsternas rörlighet. Riva konkreta hinder för personer på Öresundsregionens arbetsmarknad. Gränskontrollerna kan vara svårare att ta bort, menar hon, där är det i hög grad polisen som gör bedömningarna.
Flera dagar denna vecka har Bron stängts, helt eller delvis, på grund av risk för fallande is. Det är ett av många tecken på hur skör situationen är. Det behövs fler länkar över Sundet.
Det är utmärkt att fler och fler betraktar Malmö som en naturlig station i ett framtida köpenhamnskt metronät. Städerna behöver bindas samman. Och som framtidsforskaren Uffe Palludan skrev på Aktuella frågor i somras – den danska staten tycks ointresserad av utvecklingen i Öresundsregionen, då måste Köpenhamns kommun driva på förverkligandet av Öresundsmetron.
Skåningen Ann Linde vill ha högre tempo i Öresundssamarbetet. Mer puls. Nu måste hon leverera.
Gå till toppen