Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Norwegian

Thomas Frostberg: Norwegians kris kan hota Kastrups tillväxt

Brakförlust, en friare som drar sig ur leken följt av en spektakulär räddningsemission på tre miljarder norska kronor för att säkra överlevnaden – allt medan aktiekursen slaktas på börsen. Norwegian har haft bättre dagar än under den senaste veckan. Men det många inte inser är att flygbolagets kris också snabbt kan bli Kastrups och därmed Öresundsregionens kris.

Var femte passagerare som reste från Kastrup i fjol flög med Norwegian.Bild: Johan Nilsson/TT
Norwegian ses i många sammanhang fortfarande som ett litet norskt uppstickarbolag som retas med SAS och andra mer etablerade bolag. Det är – diplomatiskt uttryckt – en förlegad bild.
Tack vare snabb tillväxt har bolaget på bara några år seglat upp bland jättarna i branschen och har idag både en stor flygplansflotta och ett brett nätverk med många rutter både till Europa och världen. De flyger dessutom med moderna plan som drar betydligt mindre bränsle än många av konkurrenternas gamla maskiner.
För att sätta det i ett Öresundsperspektiv: En av fem passagerare som flyger från Kastrup åker idag med Norwegian, enligt bolagets egna siffror i rapporten för tredje kvartalet. I absoluta tal motsvarar det cirka sex miljoner passagerare på årsbasis av Kastrups totalt 30 miljoner resenärer i fjol.
Problemet är bara att det inte räcker. Norwegian har vuxit snabbare än de kunnat värva nya kunder och bolaget blöder. Flera analytiker varnade redan före jul för att företaget skulle bryta mot villkoren i sina lånekontrakt här under första kvartalet. Antingen skulle Norwegian tvingas sälja av flygplan i hög takt eller ta in nytt kapital, var prognosen.
Läs mer: Norwegian inleder 2019 med stort sparprogram
Nu har alltså ledningen köpt sig lite extra tid genom en nyemission på tre miljarder norska kronor samtidigt som de redan före jul lanserade ett sparpaket som ska kapa två miljarder i kostnader. Dessutom löper arbetet vidare med att hitta en partner som vill dela risken för ägandet av flygplansflottan i ett nytt joint venture som Norwegian hoppas kunna skapa.
Frågan är bara: kommer det att räcka? Förutom osäkerhet kring hur hoppande oljepriser och en allt skarpare klimatdebatt påverkar flygbranschen under året riskerar Norwegian också att hamna i en förtroendekris som kan visa sig mer avgörande än något annat.
Flygbolag lever på att sälja biljetter långt in i framtiden, men om den pågående krisen avskräcker resenärer från att boka med Norwegian kan företaget snabbt hamna i en allvarlig negativ spiral - något som riskerar att förvärra krisen och göra att även tre friska miljarder försvinner ur kassan fortare än det går att säga "final call".
Läs mer: Thomas Frostberg: Dålig tajming för kris i Norwegian
Detta är förstås också anledningen till att konkurrenten Ryanairs vd vid upprepade tillfällen har varnat för att Norwegian är på väg att gå i konkurs. Han försöker helt enkelt skrämma fram en sådan utveckling. Hittills har han dock fått fel i sina domedagsprofetior när Norwegians vd, den forne stridspiloten Bjørn Kjos, lyckats rädda sitt bolag gång efter annan.
I norska medier liknas nu Kjos snarast vid en trollkonstnär som ständigt lyckas dra fram en ny kanin ur sin hatt varje gång journalister och aktieanalytiker spått att Norwegians resa är över.
Spelar det då någon roll om det en dag inte finns fler kaniner i form av miljardemissioner, flygplansförsäljningar eller banklån att trolla fram ur Kjos hatt?
Rent krasst skulle det kanske till och med vara bra för klimatet om ett lågprisbolag slås ut, eftersom det kan göra det möjligt för andra flygbolag att höja sina priser till mer rimliga nivåer och därmed dämpa flygresandet en del.
Det lär dock i så fall bara bli en kortsiktig effekt innan någon konkurrent köper upp flygplanen i konkursboet till rabatterat pris och tar över Norwegians plats på marknaden. För att rädda klimatet krävs helt enkelt andra åtgärder.
För Kastrup som tung arbetsgivare i regionen vore det dock ett allvarligt slag om Norwegian och därmed en femtedel av trafiken försvinner i ett slag.
Det skulle också riskera att ge negativa ringar på vattnet genom att kommunikationen till regionen i ett slag försämras påtagligt. Det slår i så fall mot Öresundsregionen som attraktiv plats för så väl etableringar av företags huvudkontor som inkommande turism – och därmed mot arbetsmarknaden i stort.
Även här kommer förstås konkurrenter försöka plocka upp en del av trafiken, men eftersom olika flygbolag har olika så kallade hubbar är det inte givet att just Köpenhamn får behålla samma centrala plats i ett sådant scenario. Norwegians kris kan därför snabbt bli både Kastrups och Öresundsregionens kris.
Läs mer: Brittisk flygjätte skrotar planer på Norwegian-köp
Läs mer: Norwegian kapar rutter och baser
Gå till toppen