Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”Tiden är förbi då det gick att tuta och köra som om klimathotet inte fanns.”

Goda möjligheter för att transportera människor och gods är avgörande för att Skåne och Sverige ska utvecklas. Men fler filer och bredare motorvägar är inte lösningen, skriver Mätta Ivarsson och Emma Berginger, Miljöpartiet.

Vägarna måste användas effektivare och hållbara alternativ som järnväg byggas ut, skriver artikelförfattarna.Bild: Arkivbild
Det är för trångt på de skånska vägarna och järnvägsspåren. Tågen kommer inte i tid. Cykelvägarna har inte byggts ut i tillräcklig takt. Olyckor och köer tillhör vardagen.
Som en magisk lösning på problemen föreslår Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen, mer asfalt (Aktuella frågor 23/1). Fler filer ska byggas så snart som möjligt så att fler lastbilar kan korsa det skånska landskapet. Det sker i tider då vi alla står inför ett avgörande val. Ska vi lämna över en beboelig planet till kommande generationer eller inte?
Ulf Perbo slår fast att fungerande transporter är en förutsättning för att samhället ska fungera. Skåningarna behöver kunna ta sig till sin skola, sitt jobb och sina nöjen. Gods behöver komma fram. Allt detta stämmer, men det behöver ske på ett hållbart och klimatsmart sätt, ett sätt som inte medför ökad trafik och mer köer. Flera forskningsgenomgångar, bland annat från konsultföretaget Ramboll och det danska trafikforskningscentret Trafitec, visar att fler motorvägsfiler gör just det. I Rambolls rapport om E 6 konstateras att risken för ökad trafik är stor om motorvägen byggs ut med fler filer.
Enligt Ulf Perbo har trafiken på delar av E 6 fördubblats de senaste 15 åren, och han verkar inte ha något emot en fortsatt kraftig ökning av antalet bilar och lastbilar. Men problemet är inte att för få pendlare och godstransporter lockas till vägarna – problemet är att vägarna inte används effektivare och att mer hållbara alternativ som järnväg och sjötransporter inte byggts ut.
Enligt Trafikanalys kör upp mot var fjärde lastbil på E 6 tom. Ungefär varannan lastbil kör rakt igenom Skåne utan stopp.
Statistik från Sveriges största lastbilshamn, Trelleborgs hamn, visar att antalet tågvagnar minskat med runt 80 procent på tio år, samtidigt som antalet lastbilar blir fler och fler. Det är inte bara klimatet som påverkas av det – investeringskostnaderna är flera gånger högre för lastbilar jämfört med tåg som kan ta motsvarande mängd gods.
Tiden är förbi då det gick att tuta och köra som om klimathotet inte fanns. Miljöpartiet vill bygga ett hållbart samhälle där höghastighetståg blir det självklara valet och där mer gods kan färdas på järnväg. Tillsammans med smarta och effektiva åtgärder på vägarna – som sänkta hastigheter och ny teknik för att påverka trafiken – kan köerna minska. Då skapas ett mer attraktivt Skåne – ett Skåne där det är lätt att låta bilen stå och där de fordon som måste färdas på vägarna har lätt att ta sig fram.
Ulf Perbo påpekar att omkring 85 procent av allt resande och alla godstransporter i Sverige sker på landets vägar. Vår slutsats är att tidigare regeringar har satsat för lite på tåg och cykel.
Precis som Ulf Perbo anser Miljöpartiet att goda möjligheter för att transportera människor och gods är avgörande för att Skåne och Sverige ska utvecklas. Men fler filer och bredare motorvägar är inte lösningen. Effekterna går helt på tvärs med vad som behövs när vi alla står inför en av mänsklighetens största utmaningar någonsin – att hejda klimatförändringarna för att rädda planeten.

Mätta Ivarsson

Emma Berginger

Mätta Ivarsson är gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.
Emma Berginger är riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet.
Läs mer: ”Den nya regeringen satsar orimligt lite på vägar. E 6 är oacceptabel.”
Läs mer: Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen