Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Hästjazz, kärlek och livet efter detta – vårens soppteater bjuder på en bred meny

Det våras för ännu en säsong med soppteater på Foajéscenen. Elva scenkonsttillfällen varav en extrainsatt föreställning som efterfrågats av publiken.

Konceptet med soppa och teater har stått sig sedan 1980. Den 7 februari drar ännu en säsong igång på Helsingborgs stadsteaters foajéscen.
Klockan 11.30 serveras det soppa, tre kvart senare börjar föreställningen. Samma upplägg gäller för följande tio torsdagar under våren. Programmet innehåller något för de flesta smaker.
Först ut är teaterns egen Robert Olofsson med "Hej då, ha det så bra! – en föreställning om livet efter detta". Skådespelaren behandlar döden med humor, värme och sorg. Tankar varvas med relativa fakta om vad som sker efter livets upphörande.
Skådespelaren Gustav Berg träder fram som sångare på Foajéscenen.Bild: Tom Wall
På alla hjärtans dag sjunger Gustav Berg – även han en av stadsteaterns trogna skådespelare – låtar i kärlekens tecken. Med sig på scen har han pianisten Kalle Norrestam.
Den 21 februari blir det "Hästjazz – sånger med countrydoft". Nils Närman Svensson och Aleksander Sätterström tar med sig det bästa i musikväg från deras roadtrip genom den amerikanska södern då duon spelade på gatorna.
Februari avslutas med ett stort frågetecken: "Vem f*n är Mozart?". Henrik Lagercrantz skildrar underbarnet Wolfgang Amadeus Mozarts brokiga liv, berättat genom tonsättarens brevväxling med sin familj.
Rawa Quintet ger konsertföreställningen "Romush/Ögonfransar" den 7 mars. Agnes Kofoed Christiansson (sång), Mohame Ismail (sång, percussion), Sali Sabah (oud) och Jesper Nordberg (kontrabas) skapar ett möte mellan traditionell arabisk musik och svensk folkmusik. Verk av kompositörer som Marcel Khalife, Mohamed Abd El Wahab och Sheikh Imam framförs i nya arrangemang.
Ringa in den 14 mars för en favorit i repris. "Känn dig lite Happy!" sålde slut till premiären i höstas och sätts nu upp på nytt för att hedra huvudpersonen: den bortglömde idolen Gunnar Wiklund. Regisserad av Annika Kofoed, med Tobias Borvin, P-O Nilsson, Ådi Lindborg, Peter Scherman och Daniel Magnusson på scen.
Stadsteaterns Tobias Borvin är en av skådespelarna som lyfter fram Gunnar Wiklund i strålkastarljuset.Bild: Britt-Mari Olsson
Torsdagen därpå vankas det enmansföreställning med Lars Hjertner. Den bygger på Johan Olov Johanssons novell "Änglaknäpp" från 1934 och är både dramatiserad och regisserad av Mats Arne Larsson.
Den 28 mars hålls en monolog om Helen Keller – den första döv-blinda person som avlade en akademisk examen. Texten är skriven av Johan Hwatz och Stina Eriksson. Den senare står på scen och både läser och sjunger.
"Beppes bästa bitar" hyllar Beppe Wolgers som den mångsidiga person han var. Konstnär, översättare, poet, men också låtskrivare till bland andra Monica Zetterlund. Karin Frölén sjunger några av hans texter, med Ulf Esborn vid pianot, den 4 april.
Jazz, visor, swing, glamour och evergreens ligger Good Times Band varmt om hjärtat.Bild: Privat
Good Times Band riktar blicken västerut med "New Orleans – The land of dreams". Maria Knutsson (sång), Lennart Kvistberg (piano), Per Quiding (bas) och Ulf Åkerberg (trummor) bjuder på en musikalisk resa till jazzens födelsestad i södra USA.
Avslutningsvis blir det en kabaret om Gustaf Fröding. Den 25 april får publiken uppleva den svenske poeten i ord, ton och bild. Maria Hjalmarsson och Hans Wigren tolkar några av hans främsta verk, spelandes på varsitt positiv, samtidigt som Lena Almgren snabbtecknar sin tolkning av materialet.
Gå till toppen