Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Efter STCC:s konkurs: ”Det behövs nog städas lite”

STCC går i konkurs, men svensk motorsport faller inte för det. Det kanske till och med blir ett lyft, menar föraren Micke Ohlsson. – Man har haft två år på sig med bra startfält och STCC borde ha lyft mer än vad det har gjort.

Bild: CHRISTIAN ÖRNBERG
STCC AB har ansökts om konkurs. Det innebär inte döden för svensk banracing. Svenska Bilsportförbundet, TCR Scandinavia och de arrangerande banorna går samman för att säkra att det blir en säsong 2019.
– Vad säger du... oj! Jag visste att det var saker på gång, men inte att det gått så långt, säger racingföraren Micke Ohlsson när han får beskedet.
STCC har varit den främsta racingserien i Sverige sedan starten 1996. Men bolaget har under flera år haft svårt att hitta finansiärer. Och även om säsongen 2018 gick plus minus noll dras STCC AB med så stora underskott att de inte längre ser någon möjlighet att fortsätta.
– STCC har hållit fanan högt utåt. Men vänder man på det så var det nog positivt att något hände. SBF [Svenska Bilsportförbundet] måste vara en mer styrande part. Det måste bli prispengar och de måste bygga en elitklass. Använd våra licenspengar till något.
Just Svenska Bilsportförbundet, TCR Scandinavia och de arrangerande banorna går nu samman för att säkra att det blir en säsong 2019.
Och att det nu rörs om behöver inte vara av ondo, menar Östra Ljungby-bördige Micke Ohlsson.
– Det behövs nog städas lite. Man har haft två år på sig med bra startfält och STCC borde ha lyft mer än vad det har gjort. Man måste jobba mer med sociala medier, bygga varumärket på ett helt annat sätt än vad man gjort.
Det var i slutet av 1990-talet STCC hade sin verkliga storhetstid. Förarna, inte minst Janne ”Flash” Nilsson, skapade rubriker.
– Det är så man ska jobba, säger Micke Ohlsson. Folk måste våga prata. Jag förstår inte varför man inte ska våga snacka. Det behövs mer skitsnack för att bygga en sport. Vi måste skapa dramatik.
Micke Ohlsson har flera säsonger bakom sig i svensk racings kungaserie. I två säsonger har han kört STCC tillsammans med Eslövsbaserade Brink Motorsport. Hur hans närvaro 2019 kommer att se ut är ännu oklar.
– Jag kan inte säga så mycket om det än. Klart är att jag på något sätt kommer att jobba med Brink Motorsport även 2019. Brink satsar verkligen och det känns bra att det finns ett skånskt team som visar sig.
Gå till toppen