Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ellen Benediktson: ”Jag vill bara att det ska vara roligt med musik just nu”

På några timmar gick hon från att vara en okänd 18-åring till att vara en omtalad melodifestivalfinalist. Inte konstigt att Ellen Benediktson kände ett behov av att revoltera efter det. Nu är hon tillbaka i Skåne igen och vill inte stänga några dörrar längre.

Ellen Benediktson.Bild: Emma Larsson
Den 1 februari 2014 var det upplagt för att Yohio och Helena Paparizou skulle vinna årets första deltävling i Melodifestivalen och gå direkt till final. De medtävlande var helt nya namn för många och bland dem fanns en ung 18-årig Malmötjej vid namn Ellen Benediktson.
Christer Björkman hade lagt märke till henne under repetitionerna av Eurovision Song Contest 2013 i Malmö. Elever från musiklinjen på Heleneholms gymnasium fick agera stand-in och Ellen Benediktson hade sjungit Frankrikes bidrag på ett sådant sätt att Björkman några månader senare kom att tänka på henne när ett bidrag till Melodifestivalen behövde en artist.
Vad som hände sen är Melodifestivalhistoria. Eurovision Song Contest 2005-vinnaren Helena Paparizou gick bara till Andra chansen, utslagen av Ellen Benediktson vars låt ”Songbird” slog an en nerv hos de svenska tittarna.
I finalen slutade låten på en sjundeplats efter vinnaren Sanna Nielsen.
– Allt hände så plötsligt. Det var sjukt kul och innebar massa möjligheter. Men jag var ung och jag var rädd att bli indragen i något jag inte ville, berättar Ellen Benediktson idag.
Det ledde till att hon ville hitta ett uttryck som kändes närmare henne. Melodifestivalen 2015 ställde hon upp med den synthigare låten ”Insomnia” som hon skrivit tillsammans med Anderz Wrethov. Resultat: en femteplats i deltävlingen och inte alls samma succé. Men hon hade satt en sten i rullning. En annorlunda Ellen var under framtoning. Tillsammans med två Stockholmsproducenter startade hon projektet Laura Nox med mer alternativ synthig musik. Målet var att komma bort från Melodifestival-stämpeln och utforska den egna musiken i Stockholm.
– Det var en naturlig fas. Jag behövde göra en minirevolt och få bestämma helt själv. Jag ville bevisa att jag kunde annat än det folk sett i Melodifestivalen.
Laura Nox har idag flera släpp bakom sig och har fått uppmärksamhet även utomlands. Men efter ungefär ett och ett halvt år slog det henne att det kanske inte heller var detta hon ville. Hon upplevde att ängsligheten kring att vara kreddig hade påverkat henne och nu ville hon bryta sig loss igen.
– Det är fett tråkigt i den där kreddiga boxen och jag kände att jag stod still på samma ställe,.
Fas 3 i artistkarriären har nu inletts och den har också inneburit en flytt tillbaka till hemstaden Malmö. Här håller hon nu på att läsa kurser i musikproduktion, skriva eget material och bygga upp sitt nätverk med producenter. Mest jobbar hon med Natali Noor i Stockholm, men här i Malmö arbetar hon med Anderz Wrethov och Andreas ”Stone” Johansson som bägge haft flera bidrag i Melodifestivalen genom åren.
Skulle du kunna tänka dig att ställa upp igen?
– Jag är inte helt stängd för det, men jag vill inte att min karriär ska hänga på det. Jag vill vara mer öppen för olika möjligheter och inte stänga dörren för något. Melodifestivalen är jäkligt roligt, men ett stort commitment. Jag vill bara att det ska vara roligt med musik just nu, säger Ellen Benediktson.
Nu jobbar hon istället med nästa släpp som kan komma att ske under namnet Laura Nox eller något helt annat. Målet är att det ska bli en danslåt för topplistorna, men med en edge. Hon berättar att hon har skickat Imagine Dragons-låtar till sina producenter som referens.
Var det ett enkelt beslut att flytta hem?
– Nej, jag var inte helt säker på hur jag skulle göra. Skivbolaget tyckte väl inte att det var så bra, men jag har ju bott i Stockholm i två och ett halvt år och så mycket hände ju inte under den tiden. I Malmö finns det en väldigt skön vibe mellan dem som jobbar här, så nu testar jag det. Men jag kommer inte att slå mig ner här.
Håll koll på Malmös musikliv – följ Dygnet Runt på Facebook
Fakta

Ellen Benediktson om Melodifestivalen

Vad är det roligaste med Melodifestivalen?

– Att det är ett så otroligt stort sammanhang och alla följer det. Man får känna sig som en riktig stjärna, har stylister och blir fixad. I Sverige ser inte musikbranschen ut så annars. Utan då får man åka ut på turné själv och slita på ett annat sätt. Deltävlingarna är roligast för då är det lite lättsammare stämning. Många som tävlar gör det ju för att få ut sin egen musik, inte för att vinna. I finalen däremot är det mer seriöst.

Vad är det värsta med Melodifestivalen?

– Att behöva läsa vad alla skriver. Jag förstår ju att folk vill skriva underhållande, men det är klart att det är jobbigt när folk är kritiska mot en.

Gå till toppen