Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Krockade tågen stoppade trafiken i nära ett dygn – klockan 18 på fredagen började trafiken gå som vanligt igen

Två Öresundståg kolliderade omedelbart söder om Knutpunkten under torsdagskvällen. Först klockan 18 på fredagen var spåret fritt igen.

Olyckan inträffade strax innan klockan 19. Från parkeringsdäcket söder om den södra uppgången från spåren på Knutpunkten syntes olyckan tydligt.Bild: Tom Wall
Det var strax före klcokan 19 på torrsdagskvällen som två Öresundståg krockade med varandra omedeöbart söder om Knutpunkten i Helsingborg. Rutorna krossades på en sträcka av 40 meter på ett tåg med 155 passagerare ombord. Ingen skadades dock allvarligt vid olyckan.
Under torsdagskvällen rapportterade hd.se löpande om utvecklingen på platsen.
– Det kan finnas flera fall av lindriga skador, sade bland annat Anna Fjellner, pressansvarig på Skånetrafiken då.
Olyckan inträffade strax innan klockan 19 precis utanför tunneln under parkeringsdäcket vid den södra uppgången till Knutpunkten. Där går spår tre och fyra inne på Knutpunkten samman till ett gemensamt och det var där de båda tågen kolliderade.
En stor räddningsinsats genomfördes på platsen och minst åtta ambulanser och flera räddningsfordon kallades i första skedet till parkeringsdäcket där räddningstjänsten upprättade sin ledningsplats.
– Det var en hög smäll och tåget skakade till. Sedan small det två, tre gånger till i rask takt och sedan blev det mörkt i tåget innan nödbelysningen kom igång, säger Alexander Dahlqvist som åkte i ett av tågen.
Han sitter ännu kvar i tåget när tidningen pratar med honom cirka en halvtimme efter olyckan.
– Alla fönster på höger sida är helt krossade. Några av dem är intryckta, även plåten är skadad. Folk blev lite skrämda.
Tåget som Alexander Dahlqvist åkte i kom söderifrån in mot Helsingborgs station när olyckan inträffade.
– Vi var på väg in på perrong 4 i ett Öresundståg. Då kom det ett annat Öresundståg som skulle söderut. Det small på höger sida i tåget.
Rutorna krossades längs ena sidan av Öresundståget.Bild: Läsarbild
Det fanns 155 passagerare i tåget som kom söderifrån. Det andra tåget var tomt.
– Det är ett tåg som har kört in i sidan på det andra tåget. Ett av tågen har fått rätt omfattande skador på ena sidan, säger Daniel Andersson, olycksplatsansvarig för Trafikverket.
– Chassit är helt, men rutorna är intryckta och det är fullt med glassplitter i kupén. Det är aldrig bra när glassplitter far in i kupén.
Ett stort antal ambulanser och räddningsfordon larmades ut till parkeringen precis vid olycksplatsen.Bild: Tom Wall
Polis och räddningstjänst upprättade en samlingsplats nära olycksplatsen. Räddningstjänsten och polis arbetade med att tömma tåget på passagerare. Klockan 20.15 var alla passagerarna evakuerade.
– Där var någon av dem som klagade på nacksmärtor och en som hade fått lite splitter över sig, säger Daniel Andersson.
Klockan 21.45 kunde två av de fyra spåren börja användas igen. Senare under kvällen var kapaciteten uppe i 70 procent av den normala.
– Röjning och bärgning av tågen kan inte inledas förrän klockan 09 på fredagsmorgonen. Tågägarens verkstadspersonal, som finns i Danmark, kan inte komma till Helsingborg förrän då. Prognosen är att bärgningen tar tre timmar.
På fredagsförmiddagen kom prognosen att trafiken ska kunna rulla som vanligt igenom omkring klockan 15 på eftermiddagen.
Trafikverket, Transportstyrelsen och Haverikommissionen är alla inblandade i utredningsarbetet av olyckan.
– Vi har en teori om orsaken, men det behåller vi för oss själva så länge, säger Daniel Andersson.
Vid klockan 22 var flera utredare på plats.
– Alla järnvägsföretag som är inblandade är på plats. Polisen är också här med sina tekniker.
Bild: Peter Ferm
Tåget som var på väg in mot Knutpunkten evakuerades och passagerarna fick gå in mot Knutpunkten in genom tunneln.Bild: Tom Wall
Flera fönsterrutor krossades vid olyckan.
Räddningsinsatsen vid olyckan var omfattande och vissa delar av perrongerna spärrades tidvis av.Bild: Tom Wall
Det blev ingen frontalkrock mellan de båda tågen utan istället kanade det ena mot sidan av det andra.Bild: Tom Wall
Gå till toppen