Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Genmäle från Devide: ”Vi tar kraftigt avstånd från artiklarna”

Detta genmäle skrivs med anledning av artiklar publicerade i HD och Sydsvenskan 27 januari samt 30 januari 2019. Devide tar kraftigt avstånd från artiklarna och har även anmält ärendet till Pressombudsmannen.

Artikeln från 27 januari får genom sina faktafel och rubriksättningar läsaren att tro att Devide är ett så kallat pyramidupplägg. Devide anser att Sydsvenskan brutit mot flera publicitetsregler och kraftigt åsidosatt sin roll som seriös nyhetsförmedlare.
Läs också Nya konceptet Devide lockar kunder med jättevinster
Bland annat kan man läsa: ”Efter att ha studerat Devides kompensationsplan säger hon att Spelinspektionen kommer att titta närmare på affärsidén” och syftar på Spelinspektionens handläggare. I ett samtal med Devide säger samma handläggare ordagrant:
– Jag har inte granskat det här konceptet och har därför varken kunnat eller velat uttala mig om det här konceptet. För att jag ska kunna göra det, hur Spelinspektionen bedömer det och så vidare, då krävs det liksom en granskning... en djupgående granskning. Och det har vi inte gjort och det är inte heller något som vi planerar att göra i dagsläget. Det finns inget ärende på det här.
Med andra ord helt stick i stäv med citatet och uppgifterna Sydsvenskan publicerade. Devide välkomnar en granskning och har erbjudit Spelinspektionen att Devide anmäler sig självt, men fått till svar att detta inte är aktuellt. I artikeln kan man också läsa: ”medlemmarna säljer inte varor och inkomsterna genereras när nya deltagare går med i upplägget” Trots att Sydsvenskan vid ett flertal tillfällen fått hela konceptet presenterat för sig väljer man att tolka det på ett sätt som inte överensstämmer med sanningen. Medlemmarna säljer varor; i det här fallet klockor från Hauger Watches och solglasögon från Saint Rochés. Detta har Devide påpekat för Sydsvenskan, men de har valt att dölja informationen. Detta finner vi väldigt allvarligt och anmärkningsvärt.
Dessutom påstår Sydsvenskan att Devide bara vill svara på frågor på mejl. Detta kan ses som en ren lögn. Devide har erbjudit sig att flyga till Malmö för en intervju och även öppnat upp för en intervju på kontoret i Marbella, Spanien. Detta har totalt ignorerats.
Devide är ett seriöst företag som arbetar efter ett koncept kallat Crowd Marketing och har sociala medier som främsta marknadsföringsplattform. Crowd Marketing och sociala medier har skapat försäljningssuccéer som Beats by Dr Dree, Kylie Cosmetics och Daniel Wellington. Devide vill skapa nya företag och varumärken och genom en crowd/influencers höja marknadsvärdet på dessa.
Sydsvenskans tillvägagångssätt att skapa en artikel strider mot god publicistisk sed och vi hoppas att detta inte går obemärkt förbi. Vi har alla den fria och granskande pressen att tacka för väldigt mycket, men den har också ett stort ansvar; att leverera sanningen. Devide beklagar djupt att så inte skedde i detta fallet, men är ändå tacksamt för att detta genmäle publiceras. Alla faktafel och osanningar kan emellertid inte bemötas inom detta utrymme. För detta skulle det krävas fem sidor i tidningen – samma utrymme som artikeln fick.
Anja Al-Akabi, vd Devide
SVAR från Sydsvenskan:
Vi har med omfattande arbete och olika journalistiska metoder granskat Devide – och anser att vi har täckning för allt i våra texter. Upplägget beskrivs av företaget själva som ett ”moneytrain” med, enligt vår granskning, helt orimliga uppgifter om avkastning. På olika ställen gör Devide själva reklam för sig med devisen ”man säljer ingenting… man ska bara vara en ambassadör.”
Alla våra intervjuer, även den med Spelinspektionen, är antingen godkända av de intervjuade eller finns inspelade. Vid en ny kontroll med aktuell handläggare säger hon att myndigheten är hårt belastad och måste prioritera vilka ärenden som utreds. Devide är inte ett av dem i dagsläget.
Vi kan också konstatera att inga konkreta förslag om fysiska intervjuer kommit till oss, utan att mejlkorrespondensen tyder på en vilja att förhala vårt arbete.
Pia Rehnquist
Chefredaktör och ansvarig utgivare
Gå till toppen