Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ledare: Se till att inte bromsa nya Europavägen.

Öresundsbron – fortsättning följer.Bild: Johan Nilsson/TT
Fortsättningen på Öresundsbron verkar äntligen vara på gång. Efter många år av förvecklingar och förseningar har myndigheterna i tyska Schleswig-Holstein sagt ja till en väg- och tågförbindelse under Fehmarn Bält. Inom ett decennium kan det därmed vara möjligt att susa fram med tåg istället för att ta färja från Rödby till Puttgarden.
Då blir det alltså möjligt att ta sig nedåt från Skandinavien till kontinenten landvägen, utan någon omväg över Jylland.
För Öresundsregionen öppnas ännu vidare perspektiv. SJ:s presschef Jonas Nilsson sammanfattade det väl i tidningen nyligen: "Greater Copenhagen blir Skandinaviens nya mittpunkt, ett trafikmässigt hjärta varifrån vi kan pumpa ut trafik i olika riktningar."
Alla X2000-tåg byggs nu om så att de kan köra på båda sidor av Öresund. Siktet är ställt på tätare trafik mellan Malmö, Köpenhamn, Odense och Århus. Och när tunneln under Fehmarn Bält är klar även vidare till Hamburg.
Från Skåne går det då snabbare och enklare att ta sig till Tysklands näst största stad än till Stockholm.
Uppgraderingen av X-2000-tågen väntas kosta omkring 3,5 miljarder kronor. Men de verkligt stora satsningarna inför framtiden sker så här långt på den andra sidan av Sundet. Förutom själva tunneln, som blir det största infrastrukturprojektet någonsin i Danmark, håller järnvägen mellan Köpenhamn och Ringsted på att byggas om. Nästa steg blir en satsning på sträckan från Ringsted till Rödby som väntas vara klar år 2021.
Sverige får med andra ord det allra mesta serverat, om än efter lång väntan på det goda. Redan när svenskar och danskar fattade beslutet om att bygga Öresundsbron förband sig Danmark att verka för en fast förbindelse till Tyskland. Enligt de ursprungliga planerna skulle den stå klar år 2018. Nu ställs siktet på invigning år 2028. Ytterligare förseningar kan förstås inte uteslutas. Men den starka politiska viljan och de stora omgärdande satsningarna talar åtminstone tydligt för att tunnelbygget blir av.
Därför är det också läge att börja fundera på vad den nya fasta förbindelsen kan innebära för svensk infrastruktur. I längden kommer det inte att räcka med att bygga om X2000-tåg för att möta behoven i tågtrafiken mellan Skåne och Hamburg. Trycket lär oundvikligen öka på Öresundsbron, med allt vad det kan innebära för gods- och persontrafiken. Därmed ökar fokus på frågan om ännu en fast förbindelse över Sundet.
En svensk-dansk utredning pågår om förutsättningarna för en tågtunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Men danskarnas entusiasm inför en sådan har hittills verkat vara mycket måttlig. Inte minst därför krävs grundliga granskningar av ytterligare alternativ, till exempel att bygga ut Köpenhamnsmetron till Malmö.
Med utsikter till snabbare, enklare och klimatsmartare transporter nedåt Europa får Sverige inte hamna i ett läge där trafiken över Öresund blir en bromsande flaskhals.
Gå till toppen