Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åstorp

IT-akuten i Åstorp för att stanna

Hjälp med digital teknik är ett nytt inslag på Åstorps tre bibliotek, men blir nu ett återkommande inslag.

Ingela Magnusson har redan hunnit söka hjälp två gånger på bibliotekets IT-akut. På tisdagen fick hon hjälp av bibliotekarie Henrik Wiktor.Bild: Annsofie Wieland
Ingela Magnusson trycker koncentrerat på sin smarta telefon, där hon just lärt sig hantera en parkeringsapp och är nu igång med en annan som kan ladda ner ljudböcker från bibliotekets hemsida.
Det är andra gången som hon sökt hjälp på IT-akuten på biblioteket i Åstorp.
– Det är jättebra, det var många grejor jag inte kunde. Förra gången lärde jag mig att köpa biljetter på Skånetrafikens app. Det var jätteirriterande när alla de yngre kom i sista minuten med sina mobilbiljetter, för det kunde ju inte jag, säger hon.
Åstorp är långt ifrån först med att erbjuda hjälp i digital användning, men när biblioteket nu satsar gör man det rejält. Varje tisdag finns två timmar avsatt på förmiddagen på huvudbiblioteket, och båda filialerna i Hyllinge och Kvidinge ska ha en liknande service en gång i månaden.
”Det blir roligare och roligare”, säger Ingela Magnusson om att lära sig mer om datorer, appar och digitala tjänster. Bibliotekarie Henrik Wiktor hjälper till så gott han kan.Bild: Annsofie Wieland
I Åstorp startade IT-akuten 15 januari. Det blev genast fullt upp för de två ur personalen som fanns redo för att hjälpa till, berättar bibliotekarie Henrik Wiktor.
– Vi har ju märkt att det finns ett behov eftersom vi ofta får frågor. Och tittar man på undersökningar som Internetstiftelsen gjort så kan man se att det är en ganska stor grupp som står utanför internetanvändning, främst äldre men också kvinnor på landsbygden, säger han.
Ingela Magnusson har fått blodad tand. Nästa uppgift hon givit sig själv är att skaffa mobilt bank-id och lära sig swisha pengar.
– Jag måste bara lära mig, säger hon bestämt.
Hittills har bibliotekarierna lyckats lösa de flesta problem de ställts inför.
– Vi är inga experter, men sitter man ner så kan man ofta lösa det tillsammans. Det vi hoppas är ju att man ska våga lite mer och öka sitt digitala kunnande.
Gå till toppen