Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Allt fler vill övernatta i Ängelholm

2018 blev ett bra år för turismen i Ängelholm. Antalet övernattningar ökade med drygt tio procent.

Lisbeth Holmåker på Ängelholms Näringsliv gläds över att antalet besöksnätter i Ängelholm ökade med över tio procent förra året.Bild: Niklas Gustavsson
Den preliminära statistiken för 2018 visar att förra året gjordes 191 775 så kallade kommersiella övernattningar i Ängelholm. I snitt blir det 525 övernattningar per dygn.
Men då räknar man inte personer som till exempel har övernattat hos släkt eller vänner.
– Att vi kan öka antalet övernattningar med över tio procent är vi naturligtvis väldigt glada för, säger Lisbeth Holmåker, besöksnäringsansvarig på Ängelholms Näringsliv.
Med tanke på att ökningen i Sverige var 3,5 procent och i Skåne 4,5 procent så är Ängelholms siffror väldigt bra.
– Hotell Hus 57, med 112 rum, öppnade för ett år sedan. Det har naturligtvis gjort den här ökningen möjlig. Men att vi har så många duktiga entreprenörer som på olika sätt jobbar inom turismen påverkar också siffrorna positivt, säger Lisbeth Holmåker.
Nya hotellet Hus 57, som ägs och drivs av Pia Hansson och Mattias Frisk, är en av förklaringarna till den drygt tioprocentiga ökningen av antalet besöksnätter i Ängelholm förra året.Bild: Niklas Gustavsson
Ängelholms Näringsliv hoppas förstås på att ökningen ska fortsätta 2019.
– Vi kommer att fortsätta vår marknadsföring i Danmark och Tyskland. Den har lockat hit många turister. Dessutom satsar vi ännu mer på att marknadsföra oss i Sverige på temat hållbart resande, säger Lisbeth Holmåker.
I vår är det dags för ett nytt evenemang som Lisbeth Holmåker tror kan locka fler besökare till Ängelholm.
– Ett nytt event som vi hoppas ska locka människor till Ängelholm är ”Smaka på Kattegattleden” den 25-26 maj. Det är olika smakevenemang längs Kattegattleden, från Helsingborg till Göteborg. Här hos oss blir det stopp i Vejbystrand med smakprov från bygdens entreprenörer, säger Lisbeth Holmåker.
Fakta

Kattegattleden

• Kattegattleden är Sveriges första nationella cykelled. Det är en 37 mil lång cykelled mellan Helsingborg och Göteborg. Leden är till största delen asfalterad och är utmärkt med rödvita skyltar som har etta.

• Region Halland är huvudansvarig för leden, som är ett samarbete mellan Region Halland, Region Skåne, Trafikverket och de tio kommunerna Helsingborg, Höganäs, Ängelholm, Båstad, Laholm, Halmstad, Falkenberg, Varberg, Kungsbacka och Göteborgs stad.

• Tanken med Kattegattleden är att den ska utveckla cykelturismen samt bidra till näringslivsutveckling, ekonomisk tillväxt och skapa nya arbetstillfällen i kommunerna och regionerna längs leden.

Gå till toppen