Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Malin Krutmeijer: Kinesiska filmer stoppas i Berlin

Tekniska skäl är den officiella förklaringen till att Zhang Yimous film med den engelska titeln ”One second” plötsligt inte fick ha sin premiär i Berlin. Den dras därmed in från tävlingsserien, och spekulationerna är förstås igång.

Zhang Yimous film ”One second” togs plötsligt bort från programmet på Berlinfestivalen.Bild: Berlinale
”Tekniska skäl” kan betyda att filmen inte har hunnit passera det komplicerade kinesiska förhandsgranskningssystemet, som har flera detaljerade steg. Eller så är den helt enkelt för kontroversiell: filmen utspelar sig under kulturrevolutionen, en omstridd period även om de kinesiska myndigheterna ska ha medgett att det som hände då inte var enbart av godo. Dessutom har ytterligare en kinesisk film stoppats av samma angivna tekniska orsaker, Derek Tsangs ”Better days” som skulle ha visats i ungdomssektionen Generation 14plus. Men Yimou är den stora förlusten: han är Kinas stjärnregissör. Så sent som i höstas prisbelönades han på filmfestivalen i Venedig för filmen ”Shadow”.
En annan film som väckt politisk debatt, särskilt i sitt hemland, är Francois Ozons ”Grâce à dieu”, som i fiktiv form skildrar ett verkligt fall där flera män anklagar en katolsk präst i Lyon för att ha förgripit sig på dem när de var barn. Prästen har gått till domstol för att försöka förhindra att filmen får premiär i Frankrike innan en ny rättegång inleds senare i år. Samtidigt är prästens ansvarige kardinal i rätten just nu, anklagad för att ha tystat ner övergreppen.
I Ryssland höjs en del ilskna röster mot Agnieszka Hollands tävlingsfilm ”Mr Jones”, ett hjälteporträtt av den walesiska journalisten Gareth Jones som avslöjade för västvärlden att det pågick en svår hungersnöd i Ukraina 1932-33. Miljontals människor dog under Holodomor, som svältkatastrofen kallas i Ukraina. Den var ett resultat av Stalins hårda planhushållning, samt av att de ukrainska bönderna tvingades leverera spannmål till städerna i Sovjet.
De internationella kritikerna har annars mest tagit fasta på hur svårt Gareth Jones hade att få ut sin berättelse: den var obekväm i förhållande till de storpolitiska strategierna just då. Hellre en bekväm lögn än en obekväm sanning – ett tema som pekar in i vår tid.
Läs också Kina går till attack – och väst självcensurerar
Gå till toppen